For mitt blikk

av (forfatter) og Maryon Eilertsen (oppleser).

Metaforl. 2008 CD

Handlingen foregår i Troms og Finnmark på slutten av 1800-tallet. Anna er sju år da faren omkommer på sjøen og mora må gå fra gården. Men Anna får komme til tante Pauline og onkel Aronsen i Langfjorden. Hun vokser opp i redsel for fattigskammen, men er også stolt og har en urokkelig tro på sin egen identitet. Romanens forteller er Annas oldebarn, som har bevart minnet om sin oldemor gjennom et fotografi. Dette er første bok i trilogien om Anna Figenschou.

Romanens forteller har bevart minnet om sin oldemor gjennom et fotografi - en rakrygget, stram kvinne på en benk sammen med sine etterkommere. Hvorfor ser hun så tilknappet ut? Hva hadde det egentlig betydd at hun ble bortsatt som barn? Bildet gjenskaper livet i Troms og Finnmark på slutten av det 18. århundre, med nødsår og tvangsauksjoner, gudsfrykt og difteri, med hygieneopplysning og fremskrittstro. Anna er sju år gammel da far hennes omkommer på sjøen og mora må gå fra gården. Men heldigvis for Anna har hun slekt som forbarmer seg Over henne, og hun får komme til tante Pauline og onkel Aronsen i Langfjorden. I korte, men sylskarpe glimt fremstår Annas liv for oss - og for fortelleren. Det handler om en oppvekst i redsel for fattigskammen, men også om stolthet og en urokkelig tro på sin identitet som "Anna Margrethe Leonore Figenschou". Hennes historie møter fortellerens egne erfaringer, og blir slik en større fortelling om ensomhet og fellesskap, fortrengning og livskraft. "For mitt blikk" er første bok i Trilogien om Anna Figenschou. Boken kom første gang ut I 1996 på Aschehoug & Co og i Februar 2008 som Månedens bok I Den norske Bokklubben. Lydboken inneholder booklet med bilder, ordliste og en mengde tilleggsinformasjon.

Forlag Metaforl.

Utgivelsesår 2008