Fem dager i mai

en Johnny Abrahamsen-roman

Vigmostad Bjørke 2021 Innbundet

Rå spenningsroman fra tidligere vinner av Tarjei Vesaas' debutantpris. En ung, kvinnelig blogger forsvinner. Kun politispaner Johnny Abrahamsen tar den bekymrede moren alvorlig. Mens Norge feirer den første nasjonaldagen etter pandemien, befinner han seg i et kappløp med en skrudd gjerningsmann på jakt etter flere kvinner. Gjennom fem dager i mai som ingen nordmenn vil glemme, erfarer Abrahamsen at all ekstremisme forenes i kvinnehat, og at han er sin egen verste fiende. Fem dager i mai er første roman i en serie med Johnny Abrahamsen i hovedrollen.

«Først og fremst er dette en uhyre velskrevet og spennende thriller, en politisk ukorrekt kruttkjerring inn i middelklassens selvbilde.» Ola Hegdal, NRK
«Ambisiøs krim om hva som skal til for å sette Norge i brann.» Marit Egaas, Stavanger Aftenblad
«Det er bare å ønske Ole Asbjørn Ness velkommen inn i toppsjiktet blant norske krimforfattere. Imponerende!» Tom Egeland
«Med korte avhugde setninger settes tempoet opp, spenningskurven er stigende og boken blir etter hvert til en skikkelig pageturner. Anbefales!» Tom Kristensen
«Boka er lettlest, kapitlene flyr unna, og den er veldig vanskelig å legge fra seg. Tidvis kan Ness skimte med noen vakre setninger, men det er ikke til hinder for fremdriften, jeg bare legger merke til dem og tenker, jøss, dette var fint skrevet.» [Terningkast 5] Artemisias verden
«Jeg ble sugd inn i handlingen, og språket er stødig og velskrevet. Hvem gjerningspersonen var, var åpent helt til slutt, jeg ble stadig forvirret og lurt underveis.» [Terningkast 5] HenningBokhylle

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241954344

EAN 9788241954344

Årets peitsjtørner!

Lettlest som Karin Fossum. Plot fullt på høyde med Jo Nesbø, men der Nesbø gang etter gang feiger ut på tema, gjør Ness det stikk motsatte. Underfundige one-linere ala nyere Roy Jacobsen. Og en gjennomgående satirisk undertone fra start til slutt.

En krim både for oss som egentlig har gått lei av krim og for de som liker krim.

Dette skulle egentlig være påskelektyren min. Den planen røyk etter å ha tjuvlest første kapittel. "Fem dager i mai" ble unnagjort på to dager i mars.

Vanvittig spennende! Fantastisk driv! Masse humor! Levende fortalt gjennom klare, korte og velformulerte setninger. Johnny er politisk ukorrekt, og full av varme og sjarm. Skjønner godt at han lett får tak i dopet sitt. Årets krim!

Glem Harry Hole, Schrøder er coronastengt. Det er kommet en ny førstebetjent til politidistriktet. Han heter Johnny Abrehamsen. En helt rå debut av Ole Asbjørn Ness som krim/thrillerforfatter. Anbefales sterkt. Terningkast 6 Håper neste bok i serien kommer raskt.

BOKOMTALE: Fem dager i mai av Ole Asbjørn Ness. Leseeksemplar fra Vigmostad Bjørke

Spenningsthriller om den unge kvinnelige bloggeren, Emma Andrea som forsvinner da hun er ute på jobbetur. Moren blir bekymret og melder henne savnet hos politiet. Politiet tar henne først ikke på alvor da bloggeren har lagt igjen en feriemelding i bloggen sin. Men en politimann tror på moren, og setter i gang en etterforskning som etterhvert avdekker flere ting.

Boka er langt unna å komme på min favorittliste, men var en helt grei leseopplevelse som jeg godt kan anbefale videre.

skriv lenkebeskrivelse her

En triller av en bok. Kjempe spennende og til tider skummel. Godt språk og flyt.

• "Knokkelstøv" av Anders Moe
  • "Rottejegeren" av Max Manus
  • "Det sorte fåret" av Jørgen Jæger
  • "Minneskogen" av Sam Lloyd
  • "Det du ikke vet" av Hanne Kristin Rohde
  • "Si ingenting - en sann historie om mord og terror i Nord-Irland" av Patrick Radden Keefe
  • "I skyggen av stråleglansen" av Jan-Erik James Knudsen
  • "Poppy - krimroman" av Kristine Getz