Fem dager i mai

en Johnny Abrahamsen-roman

Vigmostad Bjørke 2021 Heftet

Rå spenningsroman fra tidligere vinner av Tarjei Vesaas' debutantpris. En ung, kvinnelig blogger forsvinner. Kun politispaner Johnny Abrahamsen tar den bekymrede moren alvorlig. Mens Norge feirer den første nasjonaldagen etter pandemien, befinner han seg i et kappløp med en skrudd gjerningsmann på jakt etter flere kvinner. Gjennom fem dager i mai som ingen nordmenn vil glemme, erfarer Abrahamsen at all ekstremisme forenes i kvinnehat, og at han er sin egen verste fiende. Fem dager i mai er første roman i en serie med Johnny Abrahamsen i hovedrollen.

«Først og fremst er dette en uhyre velskrevet og spennende thriller, en politisk ukorrekt kruttkjerring inn i middelklassens selvbilde.» Ola Hegdal, NRK
«Ambisiøs krim om hva som skal til for å sette Norge i brann.» Marit Egaas, Stavanger Aftenblad
«Det er bare å ønske Ole Asbjørn Ness velkommen inn i toppsjiktet blant norske krimforfattere. Imponerende!» Tom Egeland
«Med korte avhugde setninger settes tempoet opp, spenningskurven er stigende og boken blir etter hvert til en skikkelig pageturner. Anbefales!» Tom Kristensen
«Boka er lettlest, kapitlene flyr unna, og den er veldig vanskelig å legge fra seg. Tidvis kan Ness skimte med noen vakre setninger, men det er ikke til hinder for fremdriften, jeg bare legger merke til dem og tenker, jøss, dette var fint skrevet.» [Terningkast 5] Artemisias verden
«Jeg ble sugd inn i handlingen, og språket er stødig og velskrevet. Hvem gjerningspersonen var, var åpent helt til slutt, jeg ble stadig forvirret og lurt underveis.» [Terningkast 5] HenningBokhylle

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788241958335

EAN 9788241958335

Serie Johnny Abrahamsen (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Årets peitsjtørner!

Lettlest som Karin Fossum. Plot fullt på høyde med Jo Nesbø, men der Nesbø gang etter gang feiger ut på tema, gjør Ness det stikk motsatte. Underfundige one-linere ala nyere Roy Jacobsen. Og en gjennomgående satirisk undertone fra start til slutt.

En krim både for oss som egentlig har gått lei av krim og for de som liker krim.

Dette skulle egentlig være påskelektyren min. Den planen røyk etter å ha tjuvlest første kapittel. "Fem dager i mai" ble unnagjort på to dager i mars.

Vanvittig spennende! Fantastisk driv! Masse humor! Levende fortalt gjennom klare, korte og velformulerte setninger. Johnny er politisk ukorrekt, og full av varme og sjarm. Skjønner godt at han lett får tak i dopet sitt. Årets krim!

Glem Harry Hole, Schrøder er coronastengt. Det er kommet en ny førstebetjent til politidistriktet. Han heter Johnny Abrehamsen. En helt rå debut av Ole Asbjørn Ness som krim/thrillerforfatter. Anbefales sterkt. Terningkast 6 Håper neste bok i serien kommer raskt.

Jeg liker egentlig ikke thrillere så veldig godt, og jeg kjeder meg med mye av krim skrevet etter 1975. Jeg har aldri fått fot for Nesbø, syntes Robert Wilson ble for grotesk og kjedet meg gjennom litt Mankell. Jeg likte de første to tredelene av den første boka til Stig Larsson, men synes den tapte seg voldsomt mot slutten og gadd ikke lese mer enn 50 sider av den neste. Jeg er rett og slett et litt krevende publikum. Men så leste jeg to veldig sprikende anmeldelser av denne boken, som gjorde meg nysgjerrig.

Jeg ble ikke skuffet. Fem dager i mai er først og fremst en velskrevet bok, ordøkonomisk men allikevel billedsterk, med blikk for detaljer og et vell av gode formuleringer. Og så er den rett og slett veldig spennende! Jeg leser ikke nok krim og thrillere til å vite om plottet er originalt, men på meg virket det friskt. Og grundig researchet. Det er mulig å tenke seg skjebner fra de siste ti års Norgeshistorie i mange deler av denne boken, og de underliggende problemene og konfliktene er i aller høyeste grad aktuelle. Mange dagsaktuelle politiske problemstillinger dukker opp underveis, men de blir vridd og vrengt på og få politiske standpunkter kommer godt ut av behandlingen. Det er et visst element av misantropi og kulturpessimisme her, men den balanseres mot muligheten individer har til å dytte verden i en litt bedre retning og ikke minst den sentrale kjærligheten mellom forelder og barn.

I sum er dette en spennende fortelling, godt fortalt og med litt å tenke på også. Det kan tenkes at jeg må lese en thriller neste år også, når oppfølgeren kommer!

BOKOMTALE: Fem dager i mai av Ole Asbjørn Ness. Leseeksemplar fra Vigmostad Bjørke

Spenningsthriller om den unge kvinnelige bloggeren, Emma Andrea som forsvinner da hun er ute på jobbetur. Moren blir bekymret og melder henne savnet hos politiet. Politiet tar henne først ikke på alvor da bloggeren har lagt igjen en feriemelding i bloggen sin. Men en politimann tror på moren, og setter i gang en etterforskning som etterhvert avdekker flere ting.

Boka er langt unna å komme på min favorittliste, men var en helt grei leseopplevelse som jeg godt kan anbefale videre.

skriv lenkebeskrivelse her

• "Mord på første klasse" av Robin Stevens
  • "Stjerneskudd" av Dag Otto Lauritzen
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Påskekrim 2022" av Kurt Aust
  • "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill