Ettervarme

av (forfatter) og Vibeke Lindstad (gjendikter).

Luther 2005 Heftet

Forfatteren tar opp tema rundt livet og døden. Han ser på spørsmål som hva vi etterlater til våre nærmeste når vi dør? Hva mener vi med det å ha livet på lån? Hva er et livsverk? Med litteraturliste.

Ettervarme Hva er et livsverk? Hva er det vi etterlater oss når vi er borte? Hva vil det si å ha livet på lån? En mann faller død om ved resepsjonen på et turisthotell i Spania. Mindre enn en time tidligere hadde han sittet sammen med sin samboer ved et bord ut mot havet og sagt at han var lykkelig. Nå er han død. Tomas Sjödin, som tilfeldigvis bodde på samme hotell, blir oppringt på sitt rom og bedt om å ordne en avskjedsseremoni. Det blir en vanskelig natt, men også en erfaring som setter spor. Tomas Sjödin har tidligere gitt ut på norsk Når trærne mister bladene, blir utsikten fra kjøkkenvinduet bedre, Den enkleste gleden og Reservekraft. Et livsverk er summen av den kjærlighet vi øste over andre mennesker.

Forlag Luther

Utgivelsesår 2005

Det avgjørende er altså å øve opp sin evne til å utkrystallisere og følge den dypeste lengselen man bærer med seg. I den kampen har mennesket støtte fra hele universet.

Så er det de samtalene som skjærer igjennom alle skiktene og lagene.

Det viktigste man har med seg i livet - de viktigste kunnskapene - er ytterst sjelden frukten av lange tankerekker og diskusjoner. De bare plutselig er der.

Jeg tror, som Richard, at det er viktig å møte denne lengselen. Snakk med hverandre, rekk hverandre de brokkene av tro og håp som vi har samlet, gå med hverandre inntil "vegger og tak er beseiret", for å bruke Werner Aspenströms ord.

• "Reservekraft - er det meningen at alt skal ha en mening?" av Tomas Sjödin
  • "Juleoratoriet" av Göran Tunström