Reservekraft

er det meningen at alt skal ha en mening?

av (forfatter) og Vibeke Lindstad (oversetter).

Luther 2012 Innbundet

Tilværelsen er full av tegn eller merker. I tegnene finnes det kraft, og forfatteren deler med oss sin egen søken etter tegn. De er ofte små og ubetydelige, men de hjelper ham og oss til å orientere oss i en verden som kanskje ikke ble slik vi hadde tenkt oss. Boken er en personlig brytekamp der fortellinger veves sammen med dag- og nattboknedtegnelser og refleksjoner om livets store og små undere, men også om livets skyggesider. Som en rød tråd gjennom hele boken møter vi spørsmålet: Er det meningen at alt skal ha en mening? Boken kan leses som en oppfølger til Når trærne mister bladene, blir utsikten fra vinduet bedre.

Reservekraft kan leses som en fortsettelse av Tomas Sjödins første bok på norsk Når trærne mister bladene, blir utsikten fra kjøkkenvinduet bedre. I den skildret han livet som forelder til tre gutter, to av dem har en alvorlig hjernesykdom. Men hvordan går det med Karl-Petter, Ludvig og resten av familien? Inn i denne fortellingen veves små refleksjoner over livets små og store under, uten at livets skyggesider dekkes til. Som en rød tråd gjennom hele boken, løper spørsmålet: Er det meningen at alt skal ha en mening? Tomas Sjödin er svensk forfatter, pastor, kronikør og foredragsholder. Bøkene hans er solgt i mange opplag og oversatt til flere språk.

Forlag Luther

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Tomas Sjödin

• "Ettervarme" av Tomas Sjödin
  • "Når trærne mister bladene, blir utsikten fra kjøkkenvinduet bedre" av Tomas Sjödin
  • "Den som finner sin plass, tar ingen annens" av Tomas Sjödin
  • "Mors og fars historie" av Edvard Hoem