Estetisk leksikon

av (redaktør).

Pax 2024 Innbundet

Dette er det første leksikonet innenfor estetikk som kommer ut på norsk og i Norden i det hele tatt. Behovet for et estetisk leksikon er en følge av at interessen for estetikk og estetisk refleksjon siden slutten av 1980-årene har hatt en stigende kurve. Sentralt for dette verket er å bringe omtalene av de forskjellige begrepene opp til dagens språkdrakt og sjargong innenfor feltet estetikk. Leksikonet vil være til særlig hjelp for studenter, men det vil også være nyttig for dem som rent allment har interesse for estetiske spørsmål og for kunstartene.

Begrepene som blir omtalt i leksikonet vil bli behandlet både historisk og systematisk. De er valgt fordi de er estetiske begreper, det vil si tverrfaglige i forhold til de enkelte estetiske disiplinene. Leksikonet er uten illustrasjoner, i likhet med engelske, tyske, franske og italienske estetiske leksika eller encyklopedier, det være seg små eller bindsterke. Når det gjelder kunsten, som er sentral i estetikken, er det i dette leksikonet lagt mer vekt på hva kunstnere selv sier om egne og andres verk, og det å skape kunst, enn hva som er vanlig i tilsvarende leksika. Dette er i overensstemmelse med relevante forfattere innen estetikken som for eksempel Maurice Merleau-Ponty og Theodor W. Adorno.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2024

Vi velger vår yndlingsforfatter på samme måte som vi velger vår venn, nemlig ut fra felles lynne og personlighet.

-Georg W. F. Hegel

Mens det er behovet som tvinger mennesket inn i samfunn og fornuften som planter sosiale grunnsetninger inn i det; er det bare skjønnheten som kan gi mennesket en sosial karakter. Det er ene og alene smaken som skaper harmoni i samfunnet, fordi den skaper harmoni i den enkelte. Alle andre forestillingsformer skiller menneskene, fordi disse former utelukkende bygger enten på den sansemessige eller den åndelige del av menneskets vesen. Bare den skjønne forestilling gjør mennesket til en helhet fordi den krever samsvar mellom de to naturer i mennesket.

-Freidrich von Schiller

Fantasien er den form for fornuft som blir ånd, derved at den gjør bevisst for seg i en sanselig form det som den bærer i seg. Fantasiens virksomhet har altså en åndelig gehalt, som den former sanselig fordi den bare på denne måten kan bli seg denne gehalt bevisst. Dette kan sammenlignes med den holdning vi finner hos en livserfaren, klok og åndfull mann. Selv om denne meget godt vet hva det kommer an på her i livet, hva som utgjør det vesentlige for menneskene, hva som beveger dem og har makt over dem, så formulerer han ikke denne sin innsikt i almene regler eller tanker, men klargjør den for seg selv og andre alltid i forbindelse med konkrete tilfeller, adekvate eksempler og lignende.

Georg W. F. Hegel

• "Relasjonell estetikk" av Nicolas Bourriaud