Estetisk teori

en antologi

av (redaktør) og Arnfinn Bø-Rygg (redaktør).

Universitetsforlaget 2008 Heftet

Boken presenterer de mest sentrale perspektiver og tanker som har formet vår oppfatning av estetikk fra estetikkens begynnelse og fram til i dag. Det diskuteres grunnleggende spørsmål om hva kunst er og hvordan de ulike kunstformene står i forhold til hverandre og hvordan kunst oppleves og virker. Bokens målgruppe er studenter og lærere i ulike estetiske fag, men passer også for andre interesserte. Med litteraturliste og register.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2008

Vi velger vår yndlingsforfatter på samme måte som vi velger vår venn, nemlig ut fra felles lynne og personlighet.

-Georg W. F. Hegel

Mens det er behovet som tvinger mennesket inn i samfunn og fornuften som planter sosiale grunnsetninger inn i det; er det bare skjønnheten som kan gi mennesket en sosial karakter. Det er ene og alene smaken som skaper harmoni i samfunnet, fordi den skaper harmoni i den enkelte. Alle andre forestillingsformer skiller menneskene, fordi disse former utelukkende bygger enten på den sansemessige eller den åndelige del av menneskets vesen. Bare den skjønne forestilling gjør mennesket til en helhet fordi den krever samsvar mellom de to naturer i mennesket.

-Freidrich von Schiller

Fantasien er den form for fornuft som blir ånd, derved at den gjør bevisst for seg i en sanselig form det som den bærer i seg. Fantasiens virksomhet har altså en åndelig gehalt, som den former sanselig fordi den bare på denne måten kan bli seg denne gehalt bevisst. Dette kan sammenlignes med den holdning vi finner hos en livserfaren, klok og åndfull mann. Selv om denne meget godt vet hva det kommer an på her i livet, hva som utgjør det vesentlige for menneskene, hva som beveger dem og har makt over dem, så formulerer han ikke denne sin innsikt i almene regler eller tanker, men klargjør den for seg selv og andre alltid i forbindelse med konkrete tilfeller, adekvate eksempler og lignende.

Georg W. F. Hegel

• "Relasjonell estetikk" av Nicolas Bourriaud