Endestasjon Auschwitz

min historie fra innsiden av leiren

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Unik utgivelse - skrevet i leiren av én som overlevde.

I 1943 ble den den unge jødiske legen Eddy de Wind sendt til Auschwitz sammen med sin kone Friedel. Der kom de seg gjennom de brutale utvelgelsesprosessene og ble satt i arbeid. Iblant fikk Eddy og Friedel stukket hilsener til hverandre gjennom gjerdet, eller sneket seg unna for en rask omfavnelse. Men først og fremst var hver dag og hver time en kamp for å overleve.
Da krigen gikk mot slutten og russerne rykket stadig nærmere, rømte de gjenværende nazistene og tok en rekke fanger med seg - deriblant Friedel. Eddy gjemte seg under en haug klær og ble igjen i Auschwitz. Han fant en notatbok og en penn, og begynte å skrive om hva han hadde vært gjennom.
Endestasjon Auschwitz ble opprinnelig publisert i Nederland i 1946, og for første gang lansert internasjonalt i 2020 i forbindelse med 75-årsmarkeringen for frigjøringen av leiren. Boken gir et nærgående og autentisk bilde av hvordan det var å leve i Auschwitz. Samtidig er den en tidløs fortelling om at det finnes håp selv når alt virker som mørkest.
«Jeg lærte så mye av denne modige mannen. For meg er dette det ultimate Holocaust-vitnesbyrdet.» Heather Morris, forfatter av Tatovøren i Auschwitz
«'Endestasjon Auschwitz' er den eneste boken som er skrevet i utryddelsesleiren. Den har universell verdi og er i klasse med Anne Franks dagbok.» Flemming Østergaard, Jyllandsposten

ISBN13 9788205533523

EAN 9788205533523

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Omtalt person Eddy de Wind Auschwitz (konsentrasjonsleir)

Denne har fått gode kritikkar, men eg klarte aldri å leva meg inn i boka, dessverre

• "Det siste toget til London - roman" av Meg Waite Clayton
  • "Cilkas reise" av Heather Morris
  • "Hagene i Italia" av Erica James
  • "Den jævla arven - penger, porselen og norsk nedrighet" av Olav Brekke Mathisen
  • "Søstrene fra Toscana" av Lori Nelson Spielman
  • "En seksti under - alt om dødsfall, likhenting, forråtnelse og en begravelsesagents liv" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Krigslys" av Michael Ondaatje
  • "Vinter på savannen" av Levi Henriksen