Endestasjon Auschwitz

min historie fra innsiden av leiren

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205533523

EAN 9788205533523

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Omtalt person Eddy de Wind Auschwitz (konsentrasjonsleir)

Mandag 6. september 2021
Det å lese en bok av en Auschwitz-fange, en bok som han skrev mens han var fange og som ble utgitt første gang rett etter krigen, var ganske spesielt. Jeg følte at dette ikke var en roman, så når du begynner å lese, må du forberede deg på en virkelighet som er mye verre enn noe av det du har lest tidligere. Fra den tiden. God lesestund.

Historien er skrevet mens forfatteren selv var fange i leiren, ingenting er redigert eller lagt til i etterkant.
Navn på sentrale nazi-personer er gitt andre navn.
Dr Mengele har eksempelvis fått navnet Lagerarzt.
Historien er også tett beskrevet med tyske ord og benevnelser.
Omtrent hver eneste side er fyldig utfylt med tyske ord.
" Blockaltester kom inn i Aufnahme med en pent kledd Haftling, en ekte prominent.

Da hver eneste side er avbrutt med tyske ord og betegnelser, gjør dette at flyten i historien er betydelig redusert.
Dette bærer preg i hele boken.
Oversettelse til norske ord er utelatt, for å opprettholde det autentiske i historien da den ble skrevet.
De Wind sin historie bringer heller intet nytt til den tragiske historien i Auschwitz, men er ok lesing fra et tilstedeværende tidsvitne.

Denne har fått gode kritikkar, men eg klarte aldri å leva meg inn i boka, dessverre

Får bare "innrømme" med en gang: Denne boka ga meg svært lite.
Jeg skjønner at en nær uredigert utgivelse av nedtegnelsene fra en overlevende fra Auscwitz kan ha en egen verdi. Men for meg ble det nokså rotete. Jeg greide aldri helt å sette meg inn i Eddys og hans kjære Friedels situasjon.
Det hevdes at fortellingen er skrevet mens han var fange i leiren. Virkelig?
Med så mange ransakinger, kontroller, beslag og angivelser, finner jeg dette merkelig. Og intet sted i fortellingen hintes det om at "dette må jeg notere ned", eller "jeg fikk da tid til å finne fram mine notater ogskrive litt mer"
Og hvorfor er det en "Hans" som er hovedpersonen i boka, ikke Eddy, og fremstår som Friedels ektemann. Og heller Ikke skjønner jeg hvorfor "Hans" gjennomgående beskrives i tredje person.

Vel, vel. Ikke noe stort ankepunkt, men jeg var dessverre bare glad når fortellingen var slutt.
En drøss med etterord var da også lest, uten at jeg ble nevneverdig klokere eller mer positiv til boka.
Det står f.eks. helt kort at Eddy og Friedel fant hverandre igjen etter at de kom tilbake til Nederland, men nevnes bare helt kort at de da gikk fra hverandre.
???

Dette er så klart veldig sterk lesing, men det blir litt rotete, og siden veldig mange tyske ord og uttrykk ikke er oversatt, begrenser det forståelsen for meg som ikke kan tysk. Noe gjetter jeg meg jo frem til, men det blir ikke det samme som å få den norske oversettelsen.
Som alle andre bøker fra overlevende er dette også en viktig bok, men det er ikke den beste boka.
Terningkast 4.

Det er ikke eksperimentenes omfang som avgjør om dette er en forbrytelse, men den tvangen de utføres under.

• "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Søstre i krig" av Gill Paul
  • "Grenselosene" av Hege Kofstad
  • "Hedys krig" av Jenny Lecoat
  • "Veien mot Holocaust" av Einhart Lorenz
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Gutten som lurte Gestapo - et ukjent kapittel i Milorgs historie" av Harald Utter
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Kort opphold på veien fra Auschwitz" av Göran Rosenberg
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding
  • "Soldathjerte - roman" av Ørjan N. Karlsson