En u(t)merket grav

afrikanere i europeisk skole

av (forfatter) og Reidulf Molvær (oversetter).

Bokvennen 2013 Innbundet

Mumbi, en pur ung og vakker kvinne, forlover seg med en frihetskjemper, en av de såkalte Mau-Mau-opprørerne under ledelse av Major Blå. Da Mumbi blir arrestert mistenkt for å sympatisere med Mau-Mau, er hun ille ute. Etter harde forhør truer stedets områdesjef med å sende henne til den forhatte fangeleiren Githunguri, en leir ensbetydende med grov mishandling og tidlig død. Men da områdesjefen samtidig tilbyr Mumbi å bli hans fjerde kone, står hun overfor et vanskelig valg.

En u(t)merket grav er en av de mest populære bøkene utgitt i Kenya noen sinne, og trolig den mest leste. Boken forelå første gang i 1969, og er siden blitt trykt opp igjen en rekke ganger.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Kenya

Boka har eit nøytralt og pragmatisk språk, med nokre fabelaktige kontrastar. Tonen i boka gjer at den framstår som nærast journalistisk. Boka er bitteliten, reint fysisk, men på mange andre måtar ganske så stor.

Boka er skjødesløs enkel, omfavner det simple foran det sammensatte og fornærmer lesernes intelligens med det til tider barnslige språket at jeg alt for mange ganger måtte riste på huet av ren oppgitthet. Så dårlig er den mesteparten av tiden.

Styr unna.

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

Jeg skulle ønske denne var bedre skrevet. Viktigheten av denne boka er enorm for alle som som ikke forstår noe av det koloniale Afrika. Jeg kan dessverre ikke gi den mer enn tre

• "Merkelig vær i Tokyo" av Hiromi Kawakami
  • "Magnet - roman" av Lars Saabye Christensen