En usedvanlig tørr sommer

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den tiende romanen om Alan Banks.

Kritikerroste Peter Robinson for første gang på norsk, med en roman om et uoppklart mord i en engelsk landsby. Et vannreservoar tørker ut en het, regnfattig sommer, og den tidligere Yorkshire-landsbyen Hobb's End, som normalt er dekket av vann, kommer til syne for første gang på førti år. Levningene av en ung kvinne, som er blitt kvalt og knivstukket, blir funnet av en guttunge som utforsker landsbyen. Politietterforskerne Banks og Annie Cabbot står overfor en dobbel oppgave. De skal finne frem til den ukjente kvinnens identitet. Hvorfor ble hun myrdet? Og de skal finne en morder som i et halvt århundre har sluppet unna mistanke. Peter Robinson har skrevet flere kritikerroste bøker om Banks. Han legger stor vekt på miljø- og personskildring, og er også en dyktig intrigebygger. En usedvanlig tørr sommer er hans første bok i norsk oversettelse. «Lesere av P.D. James og Ruth Rendell . kan trygt velge Peter Robinson.» Washington Post Book World

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205304932

EAN 9788205304932

Serie Inspector Alan Banks (10)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

et hyggelig nytt bekjentskap- gleder meg til flere bøker i serien . mange mistenkte- gode karakterskildringer-

I mer enn 40 år har landsbyen Hobbs End vært dekket av vann. Denne sommeren er det uvanlig tørt i Yorkshire, og landsbyen kommer til syne igjen. Adam er 13 år, og elsker å utforske forlatte hus. For ham er det et lykketreff å ha en hel landsby å leke seg med, men lykken skal bli kortvarig. Han ramler gjennom et tak, og i gjørma der han lander finner han deler av et skjelett. Førstebetjent Banks får saken i fanget av en sjef som hater ham som pesten. Sammen med den lokale overkonstabelen Annie Cabbot prøver de å nøste opp i noe som kan være en gammel drapssak. Parallelt får vi høre historien om Hobbs End fra en lokal forfatter, som ikke vil snakke før hun må. Identiteten hennes er en annen enn den gang, og hun vil helst at det forblir slik.
Banks og Cabbot får litt å bryne seg på når saken er såpass gammel. Hvem er offeret og hva kan være drapsårsaken? Lever morderen fremdeles etter alle disse årene, og er det flere som kjenner til offeret og dets endelikt?

God engelsk krim, noe dårlig oversettelse.

And to think California was a real hotbed of protest and innovation in the sixties. It's like a fucking kindergarten run by fascists now.

Følgende 10 forfattere er jeg veldig glad for at jeg lest. Så heldig at den første boken jeg leste var så pass bra at jeg fortsatte å lese det meste ha/un skrevet.

• "Cold is the grave - an inspector Banks mystery" av Peter Robinson
  • "The summer that never was - an inspector Banks mystery" av Peter Robinson