En sorg som min

av (forfatter) og Harry Mikkelsen (oversetter).

Luther 2010 Innbundet

Boken har et selvbiografisk utgangspunkt og handler om en manns personlige sorg etter tapet av sin kone. Forfatteren reflekterer rundt den daglige fortvilelsen som kommer og går, og de dypere spørsmålene om tro og tvil, før han til slutt finner ro i en rikere forståelse av seg selv, kjærligheten til sin kone, og Gud.

En sorg som min ble skrevet i 1960 straks etter hans kone, Joy, døde. Lewis skriver om sin sorg - og i sorg - og om hva det betyr å miste den umistelige. Denne boken regnes som en av hans sterkeste tekster. Med forord av Nils-Øivind Haagensen. C.S. Lewis (1898-1963) er mest kjent for sine fantastiske bøker om Narnia som i årtier har fascinert og forundret stadig nye barn og voksne. Men Lewis' forfatterskap er større enn som så. Han skrev mer enn 30 bøker i mange ulike sjangere, mange av dem revitaliserte en eldgammel litterær tradisjon, nemlig apologetikken. Nå foreligger flere av disse bøkene på norsk i en ny serie, C.S. Lewis klassikerserie.

Forlag Luther

Serie C.S. Lewis klassikerserie

Genre Personlige beretninger

Omtalt person C.S. Lewis

En gang leste jeg setningen: "Jeg ligger våken hele natten med tannverk, mens jeg tenker på tannverk og det å ligge våken." Dette ligner livet. En del av all elendighet er, så å si, elendighetens skygge eller refleksjon, det faktum at du ikke bare lider, men må fortsette å tenke på at du lider.

For dette er ett av kjærlighetens mirakler; den gir - til begge, men kanskje spesielt til kvinnen - en evne til å se gjennom sin egen fortryllelse uten at fortryllelsen blir brutt.

Du vet aldri hvor mye du egentlig tror på noe, før spørsmålet om dets sannhet eller løgn betyr liv eller død for deg.

Fem sanser, et uhelbredelig abstrakt intellekt, en vilkårlig selektiv hukommelse, et sett av forutinntatte meninger og antagelser så tallrike at jeg aldri kan undersøke mer enn et mindretall av dem - endog aldri bli meg dem alle bevisst. Hvor mye av den totale virkeligheten kan et slikt apparat slippe igjennom?

Hvor ofte - vil det bli for alltid? - hvor ofte vil den enorme tomheten forbause meg som en fullstendig nyhet og få meg til å si: "Aldri innså jeg mitt tap før i dette øyeblikk."?

"Min Jesus lever, derfor vil jeg leve" Bøker som har fulgt meg fra svarteste natta, og frem til og etter at jeg tok i mot Jesus i livet mitt. ...og plutselig skinte sola <3

• "Mirakler - en innledende studie" av C.S. Lewis
  • "Tatt av gleden - om min barndom og oppvekst" av C.S. Lewis
  • "Tro under tvil - tanker fra en kristen skeptiker" av Tom Arne Møllerbråten
  • "Hvis jeg har en sjel - fortellinger fra klosteret i fengselet" av Kjell Arnold Nyhus
  • "Djevelen dypper pennen" av C.S. Lewis
  • "Se det i øynene" av C.S. Lewis
  • "Om forlatelse og andre essay" av C.S. Lewis
  • "Hvorfor skriver ikke Gud på himmelen? - litt om min tvil, mest om min tro" av Espen Ottosen
  • "Den store skilsmissen - en drøm" av C.S. Lewis
  • "Bli lik Jesus" av Max Lucado
  • "Skuffet over Gud - tre spørsmål som ingen stiller høyt" av Philip Yancey
  • "Kristen med god grunn - om sannhet i en tid fylt av tvil" av Stefan Gustavsson