En psykologihistorie

Fagbokforl. 2004 Heftet

Boken er en innføring i psykologihistorie med spesielt vektlegging på fremvekst av den nye vitenskapen. Forfatteren ser spesielt på fakultetspsykologi, anvendt psykologi, forskningsmetodens historie og skandinavisk psykologi. Boken er tilrettelagt som et tilføyelse til de vanlige tekstene innenfor generell psykologi. Målgruppen er studenter på et tidlig trinn i studiet og andre med interesse for fagets utvikling. Med register.

Psykologien er rik på synspunkter og kontroverser, og nye diskusjoner har gamle røtter. Ofte er fortiden det beste middel til å finne ut hva ulike angrepsmåter til psykologiske fremstillinger kan føre til. Historien til et levende fag er ikke "bare" historie.
Denne boken gir en innføring i psykologiske retninger og grunnspørsmål, slik de har vært behandlet i vestlig psykologi gjennom et par tusen år, med særlig vekt på fremveksten av den nye, vitenskapelige psykologien. Egne kapitler er viet temaer som fakultetspsykologi og anvendt psykologi, forskningsmetodenes historie og skandinavisk psykologi. Historien bringes up to date ved å beskrive bakgrunnen for den "kognitive revolusjon" og ulike motreaksjoner mot den naturvitenskapelige tilnærmingen.
En psykologihistorie er en innføringsbok skrevet som et supplement til vanlige tekster i generell psykologi, og egner seg som grunnbok i psykologiens historie for studenter på et tidlig trinn i studiet - og for fagfolk med interesse for psykologiens utvikling.
Karl Halvor Teigen er professor i generell psykologi ved Universitetet i Oslo. Han har tidligere arbeidet ved universitetene i Bergen og Tromsø, hvor han har undervist i psykologiens historie og kognitiv psykologi.

Forlag Fagbokforl.

Utgivelsesår 2004

En behaviorist skal være nøktern og kalle en spade for en spade. Men Watson gikk enda lenger, han kalte alt for spader.

I sin doktoravhandling hadde han lansert en ide om en universell grunnkraft,
en gravitatio universalis, som i form av et usynlig fluidum gjennomtrenger universet og kan forklare fenomener som magnetisme og elektrisitet. Universalkraften påvirker også tilstander av sunnhet og sykdom, som han mente var under innflytelse av månens og planetenes bevegelser (Franz Anton Mesmer, 1734-1815)

Kunnskap om folks gleder og verdier leder naturlig til spørsmålet om hvordan man kan oppnå slike gleder og verdier. Mye av det som er skrevet om lykke og positiv psykologi, kan dermed også rubriseres som psykologisk selvutviklingslitteratur, en eldgammel fagboksjanger, som minst går tilbake til Epiktets håndbok fra 100 e.Kr.

Behaviorismen sto åpen for enhver som ønsket å sette strek over psykologiens besværlige fortid og begynne et nytt, sunnere og mer velordnet vitenskapelig liv.

Finsk filosofi og psykologi på 1800-tallet var, som i de andre skandinaviske land, dominert av en idealistisk, ikke-empirisk oppfatning.

Dette er bøker jeg synes du med fordel kan holde deg langt unna. Bøkene er skikkelig kjipe ut i fra mitt synspunkt. Fagbøkene i lista har jeg fått lite eller ingenting ut av og mener NTNUs forelesere kunne valgt bedre pensum i de ulike fagene de tilhører.

• "Social Psychology - AND " Foundations of Biopsychology "" av Michael Hogg
  • "Personality Psychology - Domains of Knowledge About Human Nature" av Randy J. Larsen
  • "Utviklingspsykologi" av Stephen von Tetzchner
  • "Introduction to Statistics in Psychology - AND Introduction to SPSS in Psychology, for Version 16 and Earlier" av Dennis Howitt
  • "Psychology - The Science of Mind and Behaviour" av Michael  W. Passer
  • "How To Think Straight About Psychology (9th Edition)" av Keith E. Stanovich
  • "Discovering Biological Psychology" av Laura A. Freberg
  • "Det tenkende mennesket - filosofi- og vitenskapshistorie med vitenskapsteori" av Dagfinn Døhl Dybvig
  • "Lunar Park" av Bret Easton Ellis
  • "Mnem - roman" av Simon Stranger