Det tenkende mennesket

filosofi- og vitenskapshistorie med vitenskapsteori

av (forfatter), Magne Dybvig (forfatter) og Stina Langlo Ørdal (illustratør).

Tapir akademisk forlag 2003 Heftet

Boka er både ei lærebok i filosofihistorie og ei innføring i vitenskapshistorie og vitenskapsteori. Den tar for seg utviklinga av filosofi og vitenskap fra antikken til 1700-tallet, med spesiell vekt på den naturvitenskapelige revolusjon på 15- og 1600-tallet. I tillegg tar den for seg utviklinga av naturvitenskapelig tenkning fram til relativitetsteori og kvantefysikk. I siste del behandles utviklinga av samfunnsvitenskapelig og humanistisk tenkning, fram til postmodernisme og feministisk filosofi. Boka er skrevet med sikte på kunne fungere som lærebok til Examen Philosophicum ved NTNU. Har litteraturliste og stikkordregister.

Det tenkende mennesket er en lærebok i filosofihistorie som også gir en innføring i noen utvalgte emner fra vitenskapshistorien og vitenskapsteorien. De fire første delene er i det vesentlige en fremstilling av filosofi og vitenskap fra antikken til 1800-tallet, med spesiell vekt på den naturvitenskapelige revolusjon på 1500- og 1600-tallet. Femte del er særlig fokusert på vitenskapsteoretiske problemstillinger. Den gir en skisse av kvantefysikk og relativitetsteori som en bakgrunn for moderne vitenskapsteori, og tar for seg ulike forsøk på å karakterisere vitenskapelig metode. Her behandles bl.a. hypotetisk-deduktiv metode, og forståelse og forklaring i humanvitenskapene. Et avsluttende kapittel tar opp spørsmål knyttet til makt, verdinøytralitet og vitenskapelig objektivitet.
Dagfinn Døhl Dybvig har doktorgrad i filosofi fra NTNU. Han har vært førsteamanuensis ved Universitetet i Nordland og er nå leder for Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU.
Magne Dybvig er professor emeritus ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU.

Forlag Tapir akademisk forlag

• "A History of the Modern World" av R. R. Palmer
  • "Norske tekster - prosa" av Steinar Gimnes
  • "Grunnbok i norrønt språk" av Odd Einar Haugen
  • "Norsk historie 1860-1914 - eit bondesamfunn i oppbrot" av Jostein Nerbøvik
  • "Norsk historie 1914-2000 - industrisamfunnet - frå vokstervisse til framtidstvil" av Berge Furre
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Narratologi - en innføring i anvendt fortelleteori" av Petter Aaslestad
  • "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson