En liten bok om kjærlighet

av (forfatter), Ida Björs (illustratør) og Kjersti Scheen (oversetter).

Kagge 2018 Innbundet

Humor og vemod som bare Ulf Stark kan det.

Mamma og pappa døpte meg Fred, men det hjalp ikke. Det ble krig likevel. Og pappa måtte dra av gårde for å vokte en grense langt oppe i nord. Mamma strikket vanter og strømper så han ikke skulle fryse, for det var den kaldeste vinteren på evigheter. Den 2. verdenskrig holder på å ta slutt. Fred lengter etter at pappa skal komme hjem, og så er han forelsket i Elsa. Hun har krusete hår, og så prater hun i nesen. Hun er kanskje ikke så pen som de andre jentene i klassen, men hun er sterk. Når Fred er sammen med Elsa blir han helt varm i magen.

"En liten bok om kjærlighet" er en perle av en bok - en varm og rørende og historie om kjærlighet og savn og mot, med samme (jule)klassikerpotensial som Tage Danielssons "Karl Bertil Jonssons julafton". Rett og slett fantastiske Ulf Stark på sitt aller beste.

«Dette er en vakker julefabel som man bare må gi seg over og elske.» Aftenposten

«Ulf Stark skriver så knapt og poetisk om kjærligheten at barneboka er en nytelse.» Barnebokkritikk.no

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Omtalt tid 1939-1945

Å, denne var nydelig! Fred er forelska. For hvordan kan en unngå å like ei med krøller, sterke armer og som snakker i nesa? Men så er det krigen. Vel er ikke Sverige med, men det er rasjonering, pappa er utstasjonert ved grensen, det er utrygge tider og snart er det jul. Med enkle, men fargerike illustrasjoner har dette blitt ei barnebok som sier mye om mange ting på få sider. Og det er så fiiint!

Det føltes godt å ha snakket med pappa, selv om han akkurat da bare var et sus i ventilen i kleskottet. Han tok min kjærlighet på alvor. Han fleipet ikke med det bare fordi jeg var ung.

Favoritter blant barnebøker lest det siste året.

• "Dyr som ingen så unntatt vi" av Ulf Stark
  • "Salamanderprinsen" av Elisabeth Moseng