En dements dagbok

av (forfatter) og Torgeir Bruun Wyller (redaktør).

Vidarforlaget 2013 Innbundet

Etter et langt liv i offentlig meningsutveksling blir Thomas Chr. Wyller rammet av Alzheimers sykdom. I En dements dagbok utforsker han hukommelsens grenser gjennom dagliglivets hendelser, fra å kle på seg og dekke på bordet, til å prøve ut sine refleksjoner rundt politikk og samfunnsverdier.

Wyller gir oss anekdoter og minner fra et rikholdig liv, vi får erindringer fra barndom, fra fangenskapet på Grini, og fra arbei-det som statsviter. Vi følger Wyllers vei inn i en verden der han vet at glemselen vil ta overhånd. Ettertenksomt og stilsikkert fører han dagbok de to siste årene av sitt liv, og trosser demensen gjennom å skrive om den.

Boken gir et unikt innblikk i den dementes verden, nedturer og oppturer, håpløsheten når glemselen øker og gledene over fami-liens varme støtte. Et personlig og enestående vitnesbyrd som både gir forståelse og inspirasjon.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2013

Omtalt person Thomas Chr. Wyller

s. 67: Kumbels gruk:
"Er der noget, man har glemt
husker man det ofte nemt.
Har man glemt hva man har glemt
Er det fandens ubekvemt!"

s. 203: Svensk amatørfilosofisk utsagn:
"Dager kom och dager gikk:
Hva visste vel jag att det var själva livet."

[...] i et relativt overkommelig familieselskap ble jeg såpass uvel at jeg måtte bryte opp og gå til sengs, trolig med en smule feber. Årsaken var etter alt å dømme selskapets omfang. Alle snakket samtidig, høyt og om ulike ting. Den slags klarer jeg ikkje, det har vist seg flere ganger, jeg blir ikke bare taus, men faktisk uvel. Både hører jeg dårlig, selv med apparater i ørene, og er jeg langsom i begripelsen og enda langsommere i tilsvar: det blir og ble for meget for meg.

Hvordan kan jeg vite hva jeg har glemt? Ja overhodet huske at jeg har glemt noe?

• "Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet?" av Maria Zennström
  • "Fuglene under himmelen" av Karl Ove Knausgård
  • "Hannahs brev - roman" av Sissel Værøyvik
  • "Perlefarmen" av Liza Marklund
  • "Manilahallen - eit dikt, eit liv" av Ruth Lillegraven
  • "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman