Egil Skallagrimsson

en fortelling om makt og motstand

Saga bok 2016 Innbundet

Egil Skallagrimsson var berømt og beryktet allerede på 900-tallet, og er det fremdeles over 1000 år senere. Men det har ikke blitt skrevet en moderne biografi om denne vikingen som har en mer dramatisk og blodig historie enn de fleste konger i sagatid, inntil nå. Egil var selv i vikingtid regnet som fryktinngytende.

Sagaen om berserken og skalden Egil Skallagrimsson er en fortelling om grusomhet og mot, og et menneskes kamp mot overmakten. Egil aksepterte ikke at konger satte seg over loven, noe som bidro til hans langvarige konflikt med den beryktede kong Eirik Blodøks.

Sagaenes Verden

Dette er første bok i vår nye serie, Sagaenes verden. Når vi hører ordet saga, er det lett å tenke på kongesagaer og fortellinger om sagakongene. Men denne serien omhandler i første rekke "de andre"; dronninger, helter, skalder, eventyrere og politikere som har kommet i kongenes skygge. Men det var ofte disse menneskene som rådde over kongers og rikers lagnad. Andre forfattere i serien: Frans-Arne Stylegar, Solveig Aareskjold, Torgrim Titlestad...

Forlag Saga bok

Utgivelsesår 2016

Serie Sagaenes verden (1)

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge Island

Omtalt person Egil Skallagrimsson

Island var da de første landnåmsfolkene kom til øya, fra naturens side et mer gjestmildt land enn det er i dag. Sagaene forteller at det var store bjørkeskoger som dekket hele beltet fra fjæra og opp mot fjellene. Likevel var det å dra fra Norge til Island ensbetydende med at man forlot et land med forholdsvis gode vilkår for fe- og åkerbruk til fordel for ei øy der livsbetingelsene var mye hardere. Åpenbart gikk de første landnåmsmennene i gang med å hogge ned bjørkeskogen, ikke minst fordi de trengte trekull for å framstille jern. I løpet av det første hundreåret etter landnåmet var allerede mesteparten av skogen utryddet. Noen myndigheter som forbød innbyggerne å hogge i skogen, eksisterte ikke. I løpet av få generasjoner ble derfor Island forvandlet til et nokså skogløst land. Da også beitedyrene gikk løs på den sparsomme vegetasjonen, forsvant enda mer av det fra før tynne jordsmonnet. Dessuten hadde man, den gang som i dag, den vulkanske aktiviteten som i løpet av noen timer kunne ødelegge alt som var bygget opp gjennom tiår med slit og strev.
Til tross for alt dette var det altså et stort antall mennesker som forlot Norge og drog til Island.

• "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad
  • "Håkon den gode" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien
  • "Magnus den gode" av Øystein Morten
  • "Valkyrjesong - vikingtida i spenn frå Bysants til Island" av Solveig Aareskjold
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn
  • "Harald Hårfagre" av Torgrim Titlestad