Drømmer og selvutvikling

lær å forstå og bruke drømmene dine

Noras Ark 2002 Innbundet

Boken tar utgangspunkt i Jungs personlighetsmodell, kroppen og auraen. Gjennom en rekke eksempler viser forfatteren hvordan man kan bruke drømmene til å få større innsikt i sitt indre liv og anvende denne innsikten i sitt ytre, våkne liv. Med litteraturliste og register.

Forlag Noras Ark

Utgivelsesår 2002

Jo lenger man er nådd i sin selvutviklingsprosess, desto tydeligere sende- og mottakerforhold har man. På den ene siden har vi dels de mer kompensatoriske og avslørende drømmene, på den andre siden de mer spirituelle visdomsdrømmene. Noe av den informasjonen man får tilgang til på denne måten, kan også være nokså triviell. Ikke alle radioprogrammer er like spennende. Man vil se at etter hvert som problemområdene i psyken erkjennes og bearbeides, vil symbolikken i drømmene endre karakter, slik at selvet får mulighet til å uttrykke seg tydeligere. Jeget blir ikke lenger sentrum for personen, det blir selvet som overtar.

Aggresjonen returneres. Den fryktelige ulykken tirsdag 11. september 2001 da USA ble angrepet av terrorister som ødela World Trade Center, gjorde sterkt inntrykk. Det er slående å tenke på at i 1973 inntraff en annen tirsdag 11. september. Det var den dagen Pinochet ved CIAs hjelp styrtet Allende i Chile. Hvor mange tusen uskyldige mennesker forsvant da? (Costa Gavras faktabaserte dramathriller "Missing" om nettop dette kuppet kom "tilfeldigvis " på tv da jeg skrev om dette). Positiv energi som sendes ut i verden, vender positiv tilbake, og på samme måte med den negative.

De fire lovene for energi har sammenheng med en del av Jungs teorier om det kollektive feltet. Hans mening om sanndrømmer og synkronisitet handler om tiltrekning, om tankens kraft, om sirkulasjon av energi. Ingenting blir således tilfeldigheter. Den måten vi handler på, får konsekvenser som vi skal lære av. Hvis man har altfor mye fart på livets sitt, blir man stoppet. Jo mindre lydhør man er, desto kraftigere må selvet ta til orde for å vekke en, og det kan av og til bli ganske ubehagelig. Det ender av og til på sykehuset. Men en slik opplevelse kan bli utrolig fruktbar. Eller man kan grave seg ned i en depresjon. Det kan tankens kraft også brukes til. Da blir det en uendelighet av "hakk i plata" og man trenger en snuoperasjon.

Jung snakker om at vi har en personlighetsstruktur som endrer seg gjennom livet. Er vi introverte i ungdommen, blir vi ekstroverte i den siste halvdelen av livet og vice versa. Begge egenskaper er like viktige [...] Om Jung har rett, er ikke godt å si, men uansett må det være en fordel å utvikle nye sider av sin personlighet.

Plutselig er den der, erkjennelsen. Man vet det bare. Slik forholder det seg. Prøver man logisk å beskrive tankerekken, går det ikke. Man kan ikke si at først tenkte jeg det, så resonnerte jeg meg frem til det, og etter det tenkte jeg ... Nei, klarheten kommer i brøkdelen av et sekund. Den kan ikke forutses, på samme måte som elektronet som hopper. [...] Jeg har selv sett hvordan det kan se ut i den mentale auraen i det øyeblikket. Ofte er det et punkt som lyser opp. Det går et lys opp for klienten bokstavelig talt, á la partikkelen som sender ut UV-stråling i spranget!

• "Synkronskjebnens kraft" av Deepak Chopra
  • "Verda er ein skandale - ei lita bok om livet på landet" av Agnes Ravatn
  • "Før jeg sovner" av S.J. Watson
  • "Dager i stillhetens historie" av Merethe Lindstrøm
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Drep ikke en sangfugl" av Harper Lee
  • "Svøm med dem som drukner - roman" av Lars Mytting