Dødelig ekko

av (forfatter) og Mike Collins (illustratør).

Westwind forl. 2005 Innbundet

I 1944 eksploderer et lasteskip i Bergen, og en tysk offiser forsvinner under oppstyret. Trettitre år senere dukker en tysk kvinne opp på kontoret til privatetterforsker Varg Veum, og sier hun leter etter sin far. Veum avdekker etter hvert en historie fylt av både kjærlighet og grådighet. Dette er andre album i serien.

20. april 1944: Et lasteskip eksploderer med dødbringende kraft midt på Bergen havn. Resultatet er den største sivile katastrofen i Norge under den andre verdenskrig. Under oppstyret som følger forsvinner en tysk offiser fra sin forlegning, muligens i selskap med verdier av ufattelig størrelse. Alle spor slutter i området Stanghelle - Voss, og letemannskapenes undersøkelser konsentrerer seg til området ved Hamlagrø. Men tyskeren er som sunket i jorden. September; 1977. Her møter vi Varg Veum, nokså fersk som privat etterforsker. En vakker, tysk kvinne tropper opp på kontoret hans på Strandkaien 2, 4. etg., på let etter sin forsvunne far. Veum oppdager snart at eksplosjonen i 1944 har sendt sitt ekko gjennom årtiene. En nifs historie rulles opp, fylt av svik og kjærlighet, grådighet og kald beregning. "Dødelig ekko" er andre album i en serie på syv, under fellestittelen "7 fjell". Det er en originalfortelling av Gunnar Staalesen, illustrert av Mike Collins. Boken kan leses som et frittstående kapittel, men den årvåkne leser vil stifte nytt bekjentskap med gamle venner, og kanskje få noen nye underveis...

Forlag Westwind forl.

Utgivelsesår 2005

Serie Varg Veum : 7 fjell (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Bergen

Kom over denne boka ved en tilfeldighet på et loppemarked eller noe sånt i høst. At Varg Veum har blitt gitt ut som tegneserie visste jeg ikke!
Boka er derimot overraskende bra og spennende! Jeg har kost meg med denne i kveld og kunne virkelig tenke meg å lese alle bøkene i denne serien som er tegnet :)
Anbefales!

• "Varg Veums Bergen - en annerledes Bergensguide" av Gunnar Staalesen
  • "Eliteserien - 18" av Frode Øverli
  • "Knut Gribb tar Bergenstoget" av Gunnar Staalesen
  • "På sporet av Bergen - Varg Veums by" av Gunnar Staalesen
  • "Knut Gribb : de hengtes forbund ; Knut Gribb : døden går ombord" av Eirik Ildahl
  • "Påskekrim 2016 - 17 kriminalnoveller" av Unni Lindell