De dødes dal

av (forfatter) og Mike Collins (illustratør).

Westwind forl. 2004 Innbundet

Handler om Varg Veum før han starter sin karriere som privatdetektiv. I sin leting etter en narkoman jente, støter den unge barnevernspedagogen Veum på et lik. Et halvt år tidligere ble en uidentifisert kvinne funnet død i isdalen i Bergen. Veum gjør sine egne undersøkelser, og prøver å finne en sammenheng mellom de to hendelsene. Dette er første album i serien.

En dag i november 1970 blir en kvinne funnet død i Isdalen ved Bergen. Liket blir aldri identifisert, og hun huskes senere bare som "Isdalskvinnen". Et halvt års tid senere er den unge barnevernsarbeideren Varg Veum på leting etter en ung pike som er forsvunnet i Bergens narkomiljø. Noe av det første han finner, er et lik.... Parallelt med politiet foretar Veum sine egne undersøkelser. Noen tråder peker i samme retning: Kan det være en sammenheng mellom de to hendelsene? "De dødes dal" er første album i en serie på syv, under fellestittelen "7 fjell". I dette albumet møter vi den unge Varg Veum, før han åpner sin praksis som privatdetektiv. "

Forlag Westwind forl.

Utgivelsesår 2004

Serie Varg Veum : 7 fjell (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Bergen

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

• "Isdalskvinnens hemmelighet" av Gunnar Staalesen
  • "Dødelig ekko" av Gunnar Staalesen
  • "Hevneren fra Solbris" av Gunnar Staalesen
  • "Død mann sladrer ikke" av Gunnar Staalesen
  • "Varg Veums Bergen - en annerledes Bergensguide" av Gunnar Staalesen
  • "Mordet på Michelsen" av Gunnar Staalesen
  • "På sporet av Bergen - Varg Veums by" av Gunnar Staalesen
  • "Knut Gribb : de hengtes forbund ; Knut Gribb : døden går ombord" av Eirik Ildahl
  • "Dødelig madonna - Varg Veum møter Morten Martens" av Fredrik Skagen
  • "Den femte passasjeren" av Gunnar Staalesen