På sporet av Bergen

Varg Veums by

av (forfatter) og Augon Johnsen (illustratør).

Gyldendal 2007 Innbundet

Boken utgis i anledning Varg Veums 30-års jubileum som litterær figur, og vi får følge i hans fotspor gjennom hver krik og krok av Bergen. Boken inneholder utdrag fra alle bøkene om Varg Veum, i tillegg til kart, åsteder, jubileumsintervju med detektiven, oversikt over bøker, teater, film og tv med mer. Med kilder, register og bildeliste.

Stemningsfull byvandring sett gjennom Varg Veums øyne Varg Veum, Gunnar Staalesens kjente detektiv, er en ekte innfødt bergenser. Han kjenner byens gater og smau som sin egen lomme. Til denne guiden har Gunnar Staalesen valgt utdrag fra alle romanene om Varg Veum. Disse utdragene presenteres med en kort beskrivelse av romanen de er hentet fra. En løpende byvandringstekst er knyttet opp mot romanutdragene. Teksten er stemningsfullt illustrert med motiver som er hentet fra et Bergen sett gjennom Varg Veums øyne. Her finnes også kart over mulige ruter.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205371231

EAN 9788205371231

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Bergen

• "Varg Veums Bergen - en annerledes Bergensguide" av Gunnar Staalesen
  • "Guttas greatest - 40 turer, oppskrifter, reisetips, gjester" av Arne Hjeltnes
  • "De syv" av Gunnar Staalesen
  • "Isdalskvinnens hemmelighet" av Gunnar Staalesen
  • "549 tv-heltar frå Lille Rosin til Harry Klein" av Arne Hjeltnes
  • "Barndommens godteri" av Louise Winness Prestgard
  • "Hvem hva hvor 1986 - Aftenpostens aktuelle oppslagsbok" av Aftenposten
  • "Film - filmhistorie, filmsjangere, filmregissører, anbefalte filmer" av Ronald Bergan
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "I slaktemåneden - roman" av Fartein Horgar
  • "Hevneren fra Solbris" av Gunnar Staalesen