Doboka

av (forfatter) og Anders Kaardahl (illustratør).

Gyldendal Tiden 2001 Innbundet

Dette er en bok om tiss og bæsj og doer. Les om hemmelige tissemeldinger og om elefanter som bæsjer 110 kilo hver dag. Har du noen gang lurt på hvordan astronautene gjør det, eller hva slags doer folk brukte i vikingtida? Denne boka gir svar på de fleste spørsmål om hva som skjer når du sitter der.

Garantert interessant! Nå får de yngste leserne sin egen dobok som gir inngående kunnskaper om hva som skjer når de sitter der. Morsomt, lærerikt og fornøyelig. Dette er en bok om tiss og bæsj og doer. Temaer som garantert vil vekke interesse. Her er det mange eksperimenter å prøve ut, med ens egen kropp som forsøksobjekt. Sjekk hva som skjer etter at rødbeter har gått gjennom fordøyelsen, eller la det endelige resultatet av et aspargesmåltid få sin luktrike virkning. Les om elefanter som bæsjer 110 kilo om dagen, tre ganger så mye som et ganske alminnelig småskolebarn veier. Eller man kan undre seg over hvordan astronautene gjør det, eller hva slags doer folk brukte i vikingtida. Denne boka gir svar på det meste som gjelder kroppens avfall og alt som går rett i dass. Endelig får "Prompeboken" (fjorårets salgssuksess, skrevet av Gustav Lorentzen) sin verdige oppfølger. Dagny Holm har skrevet mange faktabøker for barn, deriblant "Bursdagsboka" og "Detektivboka", og er en mye brukt artikkelforfatter i forskningsbladet Nysgjerrigper. Anders Kaardahl, som har laget de smårampete, naturalistiske tegningene, er kjent som en av Norges fremste faktabokillustratører.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2001