Din huslege

et oppslagsverk fra A til Å

av (forfatter), Kari C. Toverud (illustratør) og Michael Budowick (illustratør).

Gyldendal 2001 Innbundet

Boken er alfabetisk oppbygd og tar for seg de helseproblemene og sykdommene som folk erfaringsmessig oppsøker sin lege med. Den gir råd om hvordan du kan bedre din helse ved riktig kosthold, mosjon og endring av livsstil. Boka inneholder også forslag til naturmedisinsk behandling der slik kan være til hjelp. Har stikkordregister.

Din huslege er et oppslagsverk fra A til Å for alle hjem. Den er hjelp til selvhjelp for vanlige plager og sykdommer. I Din huslege tar Aage Bjertnæs for seg helseproblemer og sykdommer som oftest fører folk til legen, og gir svar på de mange spørsmål som legen får presentert om og om igjen. Boken er også til hjelp når det gjelder å få et bedre utbytte av konsultasjonen. I tillegg til råd om kosthold, mosjon og endring av livsstil, kommer forfatteren også med forslag til naturmedisinsk behandling der slik kan være til hjelp.Boken er alfabetisk oppbygget, noe som gjør det lett å finne fram i den. Aage Bjertnæs er kjent fra programmet Kjerringråd i NRK og har også vært en hyppig gjest på NRK TV, og var tidligere Aftenpostens Huslege i avisens søndagsutgave.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205271227

EAN 9788205271227

Dette er en bok alle burde ha hjemme i bokhyllen.
Det er et veldig fint oppslagsverk man kan finne frem for å vurdere sin egen eller en av familiemedlemenes helse på stedet.
Når man er syk og ikke vet hva som feiler en, er det ikke veldig fristende å dra til legen og sitte å vente i kø, eller på legevakten om ikke legen er tilgjengelig den dagen. da er det veldig greit å kunne ha denne tilgjengelig for å finne ut av hva det muligens kan være og hva man umidelbart kan gjøre, før man eventuelt vurderer lege eller legevakt.
Jeg har hvert bort i leger som forholder seg til mange hipokondrier, og da er det greit å komme inn til legen og ha ord på hvordan man har det og en eventuell tanke på hva det egentlig kan være, sånn at legen får et innblikk i at en grundig vurdering har blitt gjort før kontakt med han. På den måten kan legen føle seg mer brukbar og lettere å diagnosere annet enn "fantasi sykdom". Det er ikke alle sykdommer som er like enkle å finne for legene, spessielt når de tar hypokondri i betraktning, og da er det bedre å kunne begrunne ved hjelp av dette oppslagsverket hva en eventuelt har som sykdom og hvilke symptomer som er til begrunnelse for denne antakelsen.
Anbefales sterkt til alle!

• "Skipet i flasken" av Dea Trier Mørch
  • "Den blårutete kokeboken" av Ingrid Espelid Hovig