Turneren

kriminalroman

Gyldendal 2004 Innbundet

Da den tilsynelatende pyntelige herren Jacob Lind blir funnet død, kommer det fram sjokkerende opplysninger om ham. Hans eksentriske nabo, Elise Valmoe, legger ikke skjul på at hun var forelsket i Lind. Etterforsker Jonfinn Valmann i Hamar-polititet stusser over sporene etter seksuell aktivitet på liket, og på Elises soverom henger en muskuløs og forlokkende Jesus. Dette er den første romanen om Jonfinn Valmann.

Faldbakken-krim om kunst, Jesus og erotikk. Elise Valmoe bor i sin egen enebolig i Østregate i Hamar, men befinner seg ofte i en litt annen virkelighet enn verden rundt henne. Hun har et godt øye til Jacob Lind på eldresenteret. Men så dør Lind etter en fest som kanskje ikke var helt anstendig, og Elise får til sitt sjokk høre at hennes hjelpeløse venninne Edith Sommer skal ha vært hans forlovede. Hamar-politiet er på sin side egentlig mer overrasket over at den tilsynelatende pyntelige herren viser seg å være en svært uhåndgripelig person. Virkelig mistenkelig blir likevel ikke saken før det skjer nok et dødsfall. I Elises hage finner de liket av Edith Sommer, seksuelt mishandlet og maltraktert. Og på korset henger Jesus, muskuløs og forlokkende. Turneren er en krim smidd av ekte Faldbakken-materiale, hentet fra småbyens underbevissthet, sinnets erotiske bunnfall og menneskets ustoppelige lyst på det vakre og kostbare.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205331693

EAN 9788205331693

Serie Jonfinn Valmann (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Hamar

Det er noe eget når en forfatter med bredde skriver krim …

Synes den begynte lovende, men den ble bare rarere og rarere så jeg la den bort.

Det var ensomhet og savn som var hans problem. Og bitterhet over dette som hadde rammet dem. Rammet ham- for henne var det jo over.

Forbryteren var i de fleste tilfeller til forveksling lik den vanlige mann og kvinne.

Alle i strøket kjente til han, men ingen kjente han, hvis du skjønner...

Nå gråt Elise Valmoe. - Vet De, snufset hun mens hun famlet i draktlommen etter et lommetørkle, - hvor vanskelig det er for en kvinne å unngå å bli forulempet i våre dager? Selv Vår Frelser henger der naken på korset, med slik en vakker kropp at De ikke kan forestille Dem hvor plagsomt det kan være, når en anstendig kvinne søker sin sjelefred!

Hun kjente seg plutselig malplassert blant disse eldre menneskene med livet bak seg som flokket seg rundt langbordet uten tanker for annet enn å få stappet mest mulig i munnen.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Ønsker et nærmere bekjentskap av forfatterens kriminalbøker. For øyeblikket har jeg ikke lest noe av ham.
født 31. august 1941 i Oslo, oppvokst og bosatt på Hamar
Wikipedia