Det som aldri dør

en Bogart Bull-krim

Font 2017 Innbundet

En ny Bogart Bull-krim!

Kriminaletterforskeren som vi ble kjent med i Borges kritikerroste krimdebut "Den syvende demonen", tar oss denne gang med til Nord-Irland. I et vekselspill mellom nåtid og fortid fører jakten på de skyldige Bogart Bull på kryss og tvers av Nord-Irland, fra Belfast og øya Rathlin helt i nord til Armagh i sør - kjent som «the bandit country».

Under et ferieopphold i Nord-Irland blir tidligere høyesterettsdommer John Sand og hans kone Monica myrdet. Kripos-etterforskeren Bogart Bull, som er i landet for å besøke sin morfars gård, koples inn i saken for å bistå førstebetjent Miriam Dixon i det nordirske politiet. Da også forpakteren på morfarens gård blir funnet drept, aner politiet en sammenheng med drapet på ekteparet, og Bull oppdager at morfaren bærer på en hemmelighet som strekker seg mange år tilbake i tid.

Samtidig trekker Borge tråder til urolighetene og attentatene i 1970-årenes Nord-Irland. Konflikten ble formelt bilagt med fredsavtalen i 1998, men det gamle IRA har sine moderne avleggere, ikke minst en mystisk «Tobin» og en hittil ukjent fraksjon som synes fast bestemt på å ta opp tråden der IRA slapp den.

Forlag Font

Omtalt tid 1970-1979 2010-2019

Omtalt sted Nord-Irland

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

koselig nær og norsk krim Bogart Bull er toppers

• "Dyret" av Wilbur Smith