Bare du som passer på

krim

Format forl. 2018 Innbundet

Tom Moen, video-journalist i NRK, blir presset til å dra til Bø i Telemark for å utføre et oppdrag for SORG, spesialenheten for overvåking av reaksjonære grupper. Oppdraget, som i utgangspunktet virker som en enkel jobb, viser seg å være langt farligere og gjør at han må nøste i en fortid mange ønsker å glemme. Tematisk fokuserer boken på fremveksten av et nytt ytre-høyre, i Norge såvel som i Europa, og trekker paralleller tilbake til andre verdenskrig.

Forlag Format forl.

Genre Krim

Omtalt sted

Siden jeg har lest og påpekt endringer som kan gjøres i manuset før det var ferdig, føler jeg ikke at det er riktig å dele terningkast/karakter på Bare du som passer på. Men jeg har likevel valgt å skrive noen ord om boken. De kan dere lese her ved interesse.

Et interessant plott i seg selv, egentlig, men jeg må innrømme at jeg ble skuffet over utførelsen. Boka har flere fine trekk, men jeg mener den kunne vært bedre med bearbeiding.

Språket i boka er greit. Ganske så lettlest. Man bruker ikke lang tid på å komme seg gjennom boka.

Og selv om jeg ikke falt pladask for historien, var den såpass spennende at jeg var nødt til å lese den ut. Jeg måtte finne ut hva som skjedde. Og er ikke det det aller viktigste med en bok? At leseren bare må lese ferdig?

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Bare du som passer på