Det hvite hus

historien, presidentene, førstedamene, anekdotene og de norske forbindelsene

Historie & kultur 2012 Innbundet

Boken handler om alle presidentene med familier som har bodd i Det hvite hus siden John Adams flyttet inn i 1800. Forfatteren skildrer festlige anledninger, familielivet, glamour, tragedier og gjenferdene i Det hvite hus. Han forteller også om nordmenn som har vært gjester. Med litteraturliste.

Etter at John Adams flyttet inn i 1800, har over 40 amerikanske presidenter og deres førstedamer bodd i Det hvite hus i Washington - verdens mest berømte bolig og maktsymbol. USA-kjenneren Ole O. Moen forteller om alle presidentene og førstedamene. De var ulike som politikere og som mennesker. Mens presidentene tok seg av politikken fra Det ovale kontor, var det gjerne førstedamene som tok seg av husets ve og vel og det store grøntanlegget omkring. Noen førstedamer - som for eksempel Eleanor Roosevelt, Rosalynn Carter og Hillary Clinton - tok også aktivt del i utformingen av politikken. Noen likte seg godt i Det hvite hus, andre ikke. Moen skildrer de festlige anledningene, familielivet, glamour, tragediene og til og med gjenferdene som hjemsøker dette huset. Mange nordmenn har også gjestet Det hvite hus, og flere av disse fortelles det også om i denne boken - som er på 416 sider gjennomillustrert i farger.

Forlag Historie & kultur

Omtalt sted USA

Bøker om amerikansk politikk som du kan låne på Stavanger bibliotek, Sølvberget.

• "Den amerikanske borgerkrigen - krigen mellom brødre" av Ole O. Moen
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Hamsun - erobreren" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Den siste viking" av Johan Bojer
  • "Historien om Norge - Bd. 1" av Karsten Alnæs
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Når villdyret våkner" av Jack London