Den tredje sjimpansen

menneskets evolusjon og framtid

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Spartacus 2014 Innbundet

Vi mennesker deler 98 prosent av genene våre med sjimpansene. Men det er mennesket som dominerer planeten, som har grunnlagt sivilisasjoner og religioner, utviklet avansert vitenskap og skapt kunstverk som tar pusten fra en. Sjimpansene forblir dyr som primært er opptatt av å dekke sine grunnbehov og holde seg i live. Hva er det ved disse to prosentene DNA-forskjell som har skapt et slikt skille til våre evolusjonære tremenninger? I denne fascinerende, provoserende og svært underholdende boka utforsker Jared Diamond hvordan menneskedyret på bemerkelsesverdig kort tid utviklet kapasiteten til å herske over jorda . Og samtidig til å ødelegge den fullstendig. Dette er Jared Diamonds gjennombruddsbok. En bok som ga verden utgangspunkt helt ny forståelse for historie og evolusjonsbiologi. Det er på tide at den kommer på norsk!

"The book's provocative style forces one to reflect thoroughly on the puzzle of human evolution....Written with great wit and a pleasure to read." A New York Times book review

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014

Spør deg nå hvorfor disse apene står til utstilling i bur og hvorfor andre aper brukes i medisinsk forskning, mens det er forbudt å utsette mennesker for noen av disse behandlingene. Tenk deg at det viste seg at sjimpansens gener var 99,9 prosent overlappende med våre, og at de viktige forskjellene mellom mennesker og aper skyldtes bare noen ytterst få gener. Ville du fremdeles mene det var greit å plassere sjimpanser i bur og utføre eksperimenter på dem? De ulykksalige, mentalt svekkede menneskene har langt dårligere evner til å løse problemer, ta vare på seg selv, kommunisere, danne sosiale relasjoner og føle smerte enn aper har. Hvilken logikk er det som forbyr medisinsk eksperimentering på dissse menneskene, men ikke på aper?

• "Ti argumenter for å slette sosiale medier nå" av Jaron Lanier
  • "De hemmelige partiklene - hvordan verden er skrudd sammen" av Bjørn H. Samset
  • "Det usynlige universet - verdensrommets mørke hemmeligheter" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Hei, skam - en bok om følelsen skam, hvorfor den oppstår og hva den gjør med oss" av Helene Flood Aakvaag
  • "USA - en supermakt i krise" av Espen Hammer
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli
  • "Norske tenkemåter - tekster 2002-2016" av Terje Tvedt
  • "De opplyste - roman" av Øystein Stene
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Evolusjon - naturens kulturhistorie" av Markus Lindholm
  • "Verden fram til i går - hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn" av Jared Diamond