Den tredje chimpanse

storhed og fald

Akademisk forlag 1997 Heftet

Forskere har funnet frem til at vi deler mer enn 98 % av våre gener med to sjimpansearter. Forfatteren vil i denne boken finne frem til egenskapene som dels gjør oss enestående blant levende vesener og dels er påvirket av at vi stammer fra apene. Har litteraturliste.

Forlag Akademisk forlag

Utgivelsesår 1997

Språk Dansk

Spør deg nå hvorfor disse apene står til utstilling i bur og hvorfor andre aper brukes i medisinsk forskning, mens det er forbudt å utsette mennesker for noen av disse behandlingene. Tenk deg at det viste seg at sjimpansens gener var 99,9 prosent overlappende med våre, og at de viktige forskjellene mellom mennesker og aper skyldtes bare noen ytterst få gener. Ville du fremdeles mene det var greit å plassere sjimpanser i bur og utføre eksperimenter på dem? De ulykksalige, mentalt svekkede menneskene har langt dårligere evner til å løse problemer, ta vare på seg selv, kommunisere, danne sosiale relasjoner og føle smerte enn aper har. Hvilken logikk er det som forbyr medisinsk eksperimentering på dissse menneskene, men ikke på aper?

• "Ti argumenter for å slette sosiale medier nå" av Jaron Lanier
  • "USA - en supermakt i krise" av Espen Hammer
  • "Det usynlige universet - verdensrommets mørke hemmeligheter" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "De hemmelige partiklene - hvordan verden er skrudd sammen" av Bjørn H. Samset
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Hei, skam - en bok om følelsen skam, hvorfor den oppstår og hva den gjør med oss" av Helene Flood Aakvaag
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli
  • "Norske tenkemåter - tekster 2002-2016" av Terje Tvedt
  • "De opplyste - roman" av Øystein Stene
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran
  • "Evolusjon - naturens kulturhistorie" av Markus Lindholm