Den tredje grottens hemmelighet

av (forfatter), Katarina Strömgård (illustratør) og Kjersti Scheen (gjendikter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Marcus og søskenbarna hans, Mina og Gabriel, er på besøk hos bestefar i Helgeboda i Värmland. De oppdager et forlatt telt i skogen, og funnet av et kart leder dem opp på fjellet med de tre grottene. Sammen med bestefar og den modige hunden Pelle møter de russiske narkotikasmuglere til et oppgjør på toppen av fjellet. Dette er den andre boka om morfar Enquist og barnebarna hans.

Ny stor høytlesningsbok fra en av Sveriges største forfattere.

En varm feriefortelling om bestefar Enquist og barnebarna. På en gang både en klok og medrivende dyrebok og et spennende actiondrama om russisk narkosmugling. Per Olov Enquists nye høytlesningshistorie spiller på mange strenger. Og høytleseren får samtidig sitt i en fortelling med flere lag, der lun humor også appellerer til den voksne.I ferien er alle barnebarna hos bestefar. Som de var den sommeren for tre år siden, sommeren da de gjennomførte ekspedisjonen til fjellet med de tre grottene. Nå er det meningen at de skal gjøre det på nytt. Og det ser ut til at denne turen blir like spennende som sist gang!Men dette er også en spennende, trist og medrivende fortelling for alle som er glad i dyr. P.O. Enquist forteller klokt og engasjerende om hundene sine, som begge skal spille en avgjørende rolle for å avverge en katastrofe, og også om de ville dyrene ? om ulvungen de reddet under ekspedisjonen for tre år siden, og den store, sorte bjørnen med den hvite tegningen på brystet.Per Olov Enquist er en av Nordens viktigste forfattere og har mottatt en rekke høythengende litteraturpriser, blant annet Nordisk Råds litteraturpris og Augustprisen. Dette er hans andre fortelling for barn.

ISBN13 9788205406742

EAN 9788205406742

Serie Les høyt!

Genre Spenning

Omtalt sted Sverige

Per Olov - eller P O blant venner har skrevet en helt nydelig, sørgelig, vidunderlig, spennende og morsom barnebok som mange voksne også kan kose seg med.

Det begynner skikkelig trist, med at den trofaste vennen til bestefar, hunden Mischa er blitt så syk og gammel at hun må få lov til å dø. Og når en slik gammel venn skal til dyrlegen for å få den siste sprøyta, da må hun ha med seg sin gode venn Markus. Så Markus og bestefar P O drar til dyrlegen og det er så trist og sørkelig at tårene renner og jeg tenker at denne boka skulle alle som må avlive et kjæledyr lese eller høre!

Men nå er Mischa død, og bestefar P O som er forfatter som må ha en hund reiser sammen med barnebarna og henter valpen Pelle. Og Pelle blir å spille en stor rolle i det gruelige dramaet som snart skal foregå i grenseområdet mellom Norge og Sverige. Stikkord; russiske heroinsmuglere, kalashinkover og trusler på liv og død!

Forlaget har foreslått at denne boka passer for barn i aldersgruppa 6 til 9 år. Det er mulig boka er litt for avansert og skummel for en 6 åring, og jeg vil ikke ha noen problem med å anbefale den som lydbok til ungdomskoleelever for eksempel.

Magnus Nielsen leser fantastisk! Driver jeg med det helt (noen ganger) ufordragelige systemet som heter terningkast? Svaret er ja - og her blir det altså en dobbelt 6er - 6er til P O og 6er til MN!

• "Fuck off I love you - roman" av Lars Mæhle
  • "Rumpemelk fra Afrika" av Erlend Loe