Den spanske sensasjonen Podemos

og hvordan gjøre venstrepopulisme i krisens tid

Manifest 2015 Heftet

Bare hundre dager gammelt fikk det radikale spanske partiet Podemos fem plasser i Europaparlamentet i mai 2014. Siden har det bare vokst. I løpet av sitt første leveår fikk det over 300.000 medlemmer, ble størst på landets meningsmålinger - og skremte vettet av den politiske eliten.

Hvem er Podemos? Hva skyldes suksessen? Og vil partiet innfri sin lovnad: å være et instrument for en borgerdrevet politikk?

Denne boken handler om Podemos' bakgrunn, vekst og strategi. Om en gjeng politiske nerder som kapret massemediene og slo alle seerrekorder. Om en hestehale som ble gjenstand for nasjonal debatt. Og om en tapt generasjon som fikk framtidstroen tilbake.

«Den økonomiske krisen er gammel og den samme overalt, men den spanske venstresiden gjør noe nytt og eget. Det gjør også Lotta Elstad. Dette er en bok som ingen kan overse»
- Åsa Linderborg, kulturredaktør i Aftonbladet

Lotta Elstad (f. 1982) er forfatter, redaktør og journalist. Hun har tidligere gitt ut bøkene En såkalt drittjobb, Ettromsleiligheten og Et eget rom.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2015

Serie Radikale bevegelser

Omtalt sted Spania

Elstad får plass til mye på kort plass. Selv om en har fulgt Podemos tett er det ny informasjon her, og framstillingen er god. En politisk thriller hvor slutten er åpen.

• "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "SV - fra Kings Bay til Kongens bord" av Frank Rossavik
  • "Tredje venstre - for en radikal individualisme" av Magnus E. Marsdal
  • "Europa" av Amalie Kasin Lerstang
  • "Vi burde alle være feminister" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "En såkalt drittjobb" av Lotta Elstad
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "F-ordet - 155 grunner til å være feminist" av Marta Breen
  • "Arbeidsnever - noveller" av Jan Kristoffer Dale