Den norske slavehandelen

av (forfatter) og Kristian Krohg-Sørensen (illustratør).

Gyldendal 2018 Innbundet

Ti dramatiske historier fra virkeligheten.

I denne boka skildrer Anders Totland livet og hverdagen til de norske deltakerne i slavehandelen.
Det var nordmenn i alle ledd. De reiste til sjøs, med skipene fulle av afrikanske slaver, og de jobbet på dansknorske slavefort i Afrika og i Amerika.
Vi får høre om en mektig dommer fra Ringerike som torturerte og drepte et tosifret antall slaver. Og vi blir kjent med en sliten skipper fra Bergen som mistet både jobb og familie, før han fikk en ny sjanse på et slaveskip. Selv Tordenskiold, den store krigshelten, var aktivt med i denne handelen.
Når vi leser om disse skjebnene, får vi innblikk i livet slik det var på 1600- og 1700-tallet, rått og brutalt og hjerteskjærende. Men også i denne mørke delen av norsk historie fins det nyanser.
Boka er illustrert i en poengtert tegneseriestil med tidsriktige detaljer.

«Viktig og engasjerande» Marianne Lystrup i Vårt Land.
«Den norske slavehandelen er en viktig korreks til norske lærebøker» Guri Fjeldberg i Bergens Tidende.
«Med lett penn og godt språk gjer Totland det vanskelege forståeleg.» Trude Aarsand i Kvinnheringen.
Anders Totland (født 1986 i Bømlo) er forfatter, journalist, kokk og organist. Han har blant annet utgitt de kritikerroste ungdomsromanene Engel i snøen og Så lenge ingen ser oss på Gyldendal. Engel i snøen vant Nynorsk barnelitteraturpris 2016 og er også oversatt til dansk.
Kristian Krogh-Sørensen (født 1980) er journalist og tegneserieskaper. Han debuterte med boken Gulosten: Liv i helvete som ble kåret til en av Årets beste bøker av Dagbladet og Klassekampen. Han har også utgitt Sporveien i Oslo og Den russiske revolusjonen.

ISBN13 9788205510807

EAN 9788205510807

Omtalt sted Norge

Språk Nynorsk

Her er min omtale av Den norske slavehandelen. Linken fører til min bokblogg.