Den lille larven Aldrimett

Gyldendal Tiden 1973 Kartonert

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Den lille larven Aldrimett spiser seg bokstavelig talt gjennom boka, inntil den en dag er blitt helt mett. Til slutt forvandles den til en vakker sommerfugl.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1973

Format Kartonert

ISBN13 9788205007888

EAN 9788205007888

Etter å ha hørt omtale av denne boka i forbindelse med behandling av spiseforstyrrelser bestemte jeg meg for å lese denne på nytt. Fant den rett før ferien i bibliotekets bokhus og tenkte at det var en perfekt anledning til å ta den med!
Jeg husker boka godt fra jeg var liten og ble lest for, men ikke godt nok til å klare å se på den med andre øyne enn jeg gjorde den gang. Etter å ha lest den i dag med helt andre øyne og spiseforstyrrelser i tankene, syns jeg den var aldeles nydelig og rørende!

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

Minstemann på 4 og eit halvt sine favorittbøker det siste året.

Her er bøkene som slår an hos den minste i familien! Han har vært bokfrelst siden han var 6 måneder. Nå er han halvannet år med mark i kroppen, men bøker er fortsatt favorittsysselen hans for avslapping og kosetid. Han sluker det meste første gang den "leses", men dette er bøker som har holdt på interessen i måneder i strekk, både med og uten oss voksne til stede.

• "Heng i, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Geitekillingen som kunne telle til ti" av Alf Prøysen
  • "Du er for liten, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Gruffalo" av Julia Donaldson
  • "Du er en luring, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Puttes eventyr i blåbærskogen" av Elsa Beskow
  • "God natt, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth
  • "Kaptein Sorte Bill og 40 andre kjente Egner - viser" av Thorbjørn Egner
  • "Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme" av Tor Åge Bringsværd
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Så rart - samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille, Den sommeren" av Inger Hagerup