Definisjonen av umulig

Vigmostad Bjørke 2019 Innbundet

Camilla Helene Sandmo (f. 1991) har gått Norsk Barnebokinstitutts forfatterstudium. Hun debuterte i 2017 med ungdomsromanen Kan vi bare late som, som ble nominerttil både NBUs debutantpris Trollkrittet og til Uprisen.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241918995

EAN 9788241918995

Camilla Sandmo "Definisjonen av umulig"
Sårt, morsomt og direkte om sommeren alt forandrer seg - om umulig forelskelse, verdensrommet og invaderende sommergjester. Hanna tilbringer ferien hos bestefar på Vårøya. Som vanlig har hun med seg stjernekikkert på stranda og drømmer om å bli astronaut. Men ingenting er som det skal denne sommeren. Selv vennskapet med Olivia trues av Hannas store hemmelighet, den hun helst vil legge igjen på fastlandet. For er man ekte venner hvis man bare møtes hver sommer? Kan man bli forelsket i en gutt som har et annet syn på verden? Og hva er egentlig vitsen med stjerner hvis man ikke lenger kan se dem?

Dette er forfatterens andre bok etter debuten i 2017, og mitt første møte med hennes forfatterskap. Dette er ei typisk ungdomsbok for de i fra alder 13 år og oppover, som handler om vennskap og forelskelse. Hanna gjør som hun har gjort hver sommerferie, hun tilbringer den hos den "gale" bestefaren sin på Vårøy. Der jobber hun i kiosken sammen med bestevenninne sine, mens hun drømmer om å bli astronaut. Men ting endrer seg denne sommeren, og kan hun finne kjærligheten, med en som er så annerledes enn henne?
Boka har et lett språk som passer fint i en ungdomsbok, og ungdom vil helt sikkert kjenne seg igjen i boka. Kanskje det var litt enkelt å se hvordan det ville ende til slutt, men jeg både humret og koste meg mens jeg leste. Det er en varm, underholdende og humoristisk roman, som jeg gjerne anbefaler til leseglade ungdommer, og jeg leser gjerne mer av denne forfatteren.
Boka er et leseeksemplar sponset av forlaget.
Terningkast 5-

Definisjonen av umulig er Sandmos andre ungdomsroman. I 2017 ga hun ut Kan vi bare late som. Hennes nyeste roman er om frykt, tradisjon og vanskelige følelser.

Viktig med tradisjoner
Hanna er i tidlig tenårene, og hun følger sin faste tradisjon, nemlig å tilbringe sommeren på Vårøya. Bestemoren hennes døde for noen år siden, men likevel vil hun være der sammen med bestefaren, og samtidig se hennes gode venn, Olivia, som hun er sammen med hver sommer. Men sommertradisjonen hennes står i fare da bestefaren trues med å bli kastet ut av huset, siden det skal bygges leilighetkompleks i området. Klarer hun å stoppe det, eller er hun for ung til å få noen til å høre på henne? I tillegg støter hun stadig på denne Trym hvor hun enn er. Hvem er han, og skjuler han noe for henne? Før Hanna dro til Vårøya, fikk hun en dårlig nyhet. Kommer hun til å avsløre til oss hva det er?

Denne ungdomsromanen høres kanskje kompleks ut med tanke på at historien går i mange retninger, men den er veldig lettlest. Den er en smule underholdende, men samtidig veldig forutsigbar for oss voksne. Det er noe anstrengt over det hele, som om teksten prøver å overraske oss på flere områder, men overraskelsesmomentene fungerer dessverre ikke. Man skjønner det lenge før karakterene selv skjønner det, og de ler mye, nesten i hver setning, så det er en del gjentagelser underveis.

Ungdomstid og forelskelse
Ungdommer som er forelsket eller synes bare at forelskelse er spennende i det hele tatt, vil nok like denne boka, og muligens de som drømmer om sommeren, men for oss som er eldre blir nok dette noe urealistisk, eller man savner den tiden man selv var ung. Det jeg likte best med boka er å ta vare på tradisjoner, som er viktig og at Vårøya skulle være gammeldags, litt som fra en annen tid. Ikke alt trenger å være moderne og ikke alle steder trenger å være overfylt av mennesker. Det er viktig med et eget fristed og ha et sted hvor ingenting er forandret. Men samtidig lever man i et samfunn som stadig er i endring.

Dette er en fin og nostalgisk roman om å være sårbar og sterk på samme tid. Den er som sagt lettlest og noe underholdende, men det som ødelegger er at den er svært forutsigbar, og deler av historien har noe anstrengt over seg som dreper litt av flyten. Det er for lite driv. Definisjonen av umulig passer nok best som sommerlesing eller hvis man savner å være ungdom selv.

Fra min blogg: I Bokhylla

Etter at eg las Camilla Sandmo sin første ungdomsroman, Kan vi bare late som, var eg rask med å bestille Definisjonen av umulig, sidan eg likte den første så godt.

Hovudpersonen Hanna er på ferie hjå bestefaren på den flotte Vårøya, og nyt det. Her har ho i tillegg til bestefaren ferievenninna Olivia, som ho pleier treffe kvar sommar. Denne sommaren er som alle dei føregåande, men likevel ikkje, skal det vise seg. Kva tema som er med i denne har eg ikkje lyst til å skrive om, sidan dei ikkje er opne frå starten. Men også i denne er forelsking ein viktig ingrediens. Det er mange kloke unge i denne romanen, og som lesar får ein eit stort ønske om at det skal gå dei godt.

Eg gler meg til neste bok av denne forfattaren, og eg veit at eg kjem til å anbefale både denne og den førre til unge lånarar i biblioteket.

• "Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom" av Kim Fupz Aakeson
  • "@Ally_Trip - en klimaroman" av Katrine Lekang