De kalte dem rottejegere

likvidasjonene utført av motstandsbevegelsen i Norge under andre verdenskrig

Kagge 2022 Innbundet

I denne boken gis en detaljert bakgrunn og beskrivelse av likvidasjonene som ble utført av norske motstandsgrupper under andre verdenskrig. Eirik Veum har fått tilgang til kilder og arkivmateriale som tidligere ikke har vært offentliggjort og skriver frem historien om de dramatiske hendelsene som sentrale personer innen motstandsbevegelsen ønsket å holde unna offentligheten. Denne boken handler om personene som ble likvidert, hvorfor de måtte dø og hvem som tok livet av dem. Likvidasjonene var en ekstrem form for krigføring. Å drepe et menneske på kloss hold var belastende for dem som fikk slike oppdrag. For første gang blir personene som utførte likvideringene, de som ble kalt «rottejegere», navngitt.
Eirik Veum har gjort et nybrottsarbeid med å finne frem til omstendighetene rundt likvidasjonene og viser hvor viktig det er å fortsette å arbeide med de historiske kildene fra krigen. De kalte dem rottejegere er et viktig tilskudd til norsk krigshistorie.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2022

Omtalt tid 1939-1945

• "Nådeløse nordmenn - Gestapo 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Deres ære var troskap - nordmenn drept i tysk krigstjeneste" av Eirik Veum
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Natt og tåke - historien om Natzweiler-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Angrepet på Norge 1940 - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Kongens nei - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Tyskerjentene - historiene vi aldri ble fortalt" av Helle Aarnes
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet