De fems tegn

Cappelen Damm 2017 Innbundet

De fems tegn er en psykologisk kriminalroman som både på etterforskersiden og forbrytersiden tar opp allmennmenneskelige tema som synd, straff, hevn og tilgivelse. Romanens hovedtema om hvordan både overgripere og offer i mange tiår senere levde videre med krevende minner fra 2. verdenskrig, er fortsatt aktuelt. Særlig i sluttdelen fokuserer romanen på det svært aktuelle undertemaet om krigens natur og hvordan den kan påvirke særlig unge mennesker sterkt.

Fortelleren har, etter tidlig å ha mistet sin kone, flyttet alle sine fremtidshåp over på sin eneste sønn, og etter sønnens død flyttet dem videre over på sin eneste sønnesønn. Når også sønnesønnen nå er død, blir han en mann uten noe håp for seg selv og sin familie. I stedet reiser han tilbake til et mørkt og lenge avlåst rom i sin hukommelse. Den farlige historien om hvorfor han mistet sin kone og hvorfor de bare fikk ett barn og ett barnebarn, kryper ut derfra.

ISBN13 9788202555542

EAN 9788202555542

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Dette er den første boka fra Hans Olav Lahlum jeg har lest. Jeg fikk låne den av min far som er stor fan av hans bøker. Nå er jeg ingen storleser av krim, men min far mente at denne boka ville jeg like, så da ga jeg den en sjanse. Boka starter med en gammel mann som mister sitt eneste barnebarn i en bilulykke. Tilbake står han igjen uten noe familie eller etterkommere. Man blir da gradvis introdusert til en hendelse som skjedde i slutten av krigens dager, under et forhør, der hovedpersonen blir utsatt for tortur av fem personer. Han gir dem skylden for at han nå står uten etterkommere, og begir seg ut på en hevntokt mot de fem. De kjennetegnes ved at alle har tatovert inn et pentagramaktig symbol på armen. Spenningsnivået har en god stigning etterhvert som man leser, og den klarte å fange meg slik at jeg ble nysgjerrig på å fortsette å lese. Den var aldri kjedelig, men hadde god framdrift i et passe tempo. Den første humringen kom da den kvinnelige etterforskeren var en god sjakkspiller. Jeg liker når forfattere blander inn sine hobbyer/lidenskaper i romanene sine. Jeg likte boka godt, og den uventede vendingen på slutten var en positiv overraskelse. Det skal sies at jeg ble ikke helt overbevist av motivet bak handlingene hovedpersonen begår. Lahlum klarer ikke helt å få fram hvor stort hatet er, eller naget er etter alle disse årene. Det blir litt platt beskrevet og virker dermed litt lite troverdig.

• "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson
  • "Når de døde våkner" av Steffen Jacobsen