Avklaringene

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Oslo 14. august 2012: Den 22 år gamle idéhistoriestudenten Vegard får en telefon om at hans far ligger døende på Hamar sykehus etter en trafikkulykke. Bilisten er sporløst forsvunnet og omstendighetene forblir uklare. Vegard har ingen søsken og må fra start søke to store avklaringer alene: Hvem var faren egentlig? Og hva skjedde da han døde?

Skjult i fortiden ligger et 25 år gammelt krimmysterium som den stille og snille faren aldri pratet med sønnen om. Var det faren selv som drepte sin kjæreste på en hyttetur ved Hamar - eller var det en av de fem andre ungdommene som var til stede? Tragedien fra 1986 har preget veien videre også for drapsofferets familie. Hennes unge niese blir etter hvert Vegards følgesvenn i jakten på sannheten. Også forholdet mellom de to blir etter hvert et spørsmål som trenger avklaring.

Avklaringene er en original historie om et far-sønn-forhold, men også en tankevekkende psykologisk roman om behovet for å få avklart store spørsmål i egen tilværelse. Ikke minst er det et spenningsladet krimdrama, hvor et gammelt og et nytt mysterium kobles sammen til en thrilleraktig avslutning.

ISBN13 9788202639952

EAN 9788202639952