De fems tegn

Cappelen Damm 2018 Heftet

De fems tegn er en psykologisk kriminalroman som både på etterforskersiden og forbrytersiden tar opp allmennmenneskelige tema som synd, straff, hevn og tilgivelse. Romanens hovedtema om hvordan både overgripere og offer i mange tiår senere levde videre med krevende minner fra 2. verdenskrig, er fortsatt aktuelt. Særlig i sluttdelen fokuserer romanen på det svært aktuelle undertemaet om krigens natur og hvordan den kan påvirke særlig unge mennesker sterkt.

Fortelleren har, etter tidlig å ha mistet sin kone, flyttet alle sine fremtidshåp over på sin eneste sønn, og etter sønnens død flyttet dem videre over på sin eneste sønnesønn. Når også sønnesønnen nå er død, blir han en mann uten noe håp for seg selv og sin familie. I stedet reiser han tilbake til et mørkt og lenge avlåst rom i sin hukommelse. Den farlige historien om hvorfor han mistet sin kone og hvorfor de bare fikk ett barn og ett barnebarn, kryper ut derfra.

ISBN13 9788202582586

EAN 9788202582586

Serie Kaliber

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Dette er den første boka fra Hans Olav Lahlum jeg har lest. Jeg fikk låne den av min far som er stor fan av hans bøker. Nå er jeg ingen storleser av krim, men min far mente at denne boka ville jeg like, så da ga jeg den en sjanse. Boka starter med en gammel mann som mister sitt eneste barnebarn i en bilulykke. Tilbake står han igjen uten noe familie eller etterkommere. Man blir da gradvis introdusert til en hendelse som skjedde i slutten av krigens dager, under et forhør, der hovedpersonen blir utsatt for tortur av fem personer. Han gir dem skylden for at han nå står uten etterkommere, og begir seg ut på en hevntokt mot de fem. De kjennetegnes ved at alle har tatovert inn et pentagramaktig symbol på armen. Spenningsnivået har en god stigning etterhvert som man leser, og den klarte å fange meg slik at jeg ble nysgjerrig på å fortsette å lese. Den var aldri kjedelig, men hadde god framdrift i et passe tempo. Den første humringen kom da den kvinnelige etterforskeren var en god sjakkspiller. Jeg liker når forfattere blander inn sine hobbyer/lidenskaper i romanene sine. Jeg likte boka godt, og den uventede vendingen på slutten var en positiv overraskelse. Det skal sies at jeg ble ikke helt overbevist av motivet bak handlingene hovedpersonen begår. Lahlum klarer ikke helt å få fram hvor stort hatet er, eller naget er etter alle disse årene. Det blir litt platt beskrevet og virker dermed litt lite troverdig.

Etter å ha lest tre av Hans Olav Lahlums krimbøker med K2 og Patricia, hadde jeg bestemt meg for at jeg var ferdig med å lese bøker fra denne forfatteren. Serien var spennende lesing og jeg angrer ikke. Bøkene minner dog om hverandre, noe som er et kjennetegn på en god serie, men også noe som gjorde at jeg heller ville brukt tiden på andre forfattere. I februar 2017 var jeg så heldig at jeg fikk høre prologen til De fems tegn og da ble det klart for meg at jeg bare måtte ombestemme meg og gå for en til Lahlumroman.

Da jeg leste De fems tegn i desember ble boken høydepunktet mitt i bokåret 2017. Forfatteren klarer å holde oppe et høyt spenningsnivå fra prologen helt frem til slutten av boken. Samtidig knytter han historiske fakta til fortellingen.

Martin Svendsen har opplevd mye vondt i livet sitt. Han er den eneste gjenlevende i familien. Hans tanker vender tilbake til den skjebnesvangre lille julaften i 1944 som skulle ha innvirkninger på hele hans liv. 60 år senere begynner offeret fra krigen jakten på sine pinere. Boken skildrer kappløpet mellom hevnmorderen og politiet gjennom seks europeiske land. Via tilbakeblikket til drapsmannens opplevelser i slutten av andre verdenskrig er det lett for leseren å sympatisere med han. En kjenner nesten på at en vil "heie" på Martin i hans morderiske felttog for rettferdigheten. Grensene mellom ondt og godt blir utvisket, men Lahlum avslutter romanen forsonlig uten at leseren må bli skuffet.

I etterordet til De fems tegn beskriver forfatteren selv det "å skrive en ny roman i en veletablert og innarbeidet romanserie kjennes tidvis som å hoppe med en tvangstrøye... Som å hoppe uten stupebrett... Denne romanen er et stort sprang og medfører særlig høy fallhøyde." Leserne bør være glad for at Hans Olav Lahlum våget dette spranget. Resultatet ble en spenningsroman av særklasse. I motsetning til mange som nå vil oppmuntre Lahlum til å legge opp til oppfølgere av denne boken, håper jeg på flere Lahlum-krim med nye karakterer. Spranget med høy fallhøyde ble for meg et sprang i nye høyder.

• "Rød desember" av Frits De Bourg
  • "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson