Darwin for begynnere

av (forfatter) og Borin van Loon (illustratør).

Bracan forl. 1998 Heftet

Boken gir en innføring i Darwins liv og bidrag til biologien, og trekker linjer fra hans vitenskapelige forgjengere til de senere modifikasjonene hans egne utviklingsteorier har måttet igjennom. Har litteraturliste.

"Miller og Van Loon har gitt liv til et viktig kapittel i vitenskapshistorien... Etter min mening er det snakk om litt av en prestasjon." New Scientist

Det fremskrittet som gjøres innenfor dagens genetikk, ville ikke vært tenkelig uten Darwins revolusjon. Den mystiske mannen som undergravde troen på Guds skapelse, var imidlertid oppsiktsvekkende beskjeden. Han tilbrakte mesteparten av sitt liv isolert fra omverdenen, som halvveis ufør, naget av tvil og engstelig for det rabalderet teoriene hans kunne skape.

Forlag Bracan forl.

• "Wittgenstein for begynnere" av John Heaton
  • "Sartre for begynnere" av Philip Thody
  • "Filosofi for begynnere" av Richard Osborne
  • "Marx for begynnere" av Rius
  • "Koranen - - en norskspråklig tilnærming til den arabiske teksten, med forklaring" av Tanja Iren Brynlund
  • "Frp-koden - hemmeligheten bak Fremskrittspartiets suksess" av Magnus E. Marsdal
  • "Edens have" av Ernest Hemingway
  • "En dag i Ivan Denisovitsj' liv" av Aleksandr Isaevič Solženicyn