Platon for begynnere

av (forfatter) og Judy Groves (forfatter).

Spektrum 2001 Heftet

Boka forklarer hvordan filosofer som Sokrates og Pythagoras påvirket Platons tenkning, og gjør rede for Platons kunnskapsteori og forklarer hvordan denne teorien ledet til hans syn på politikk, etikk og individuell frihet. Den inneholder også kritiske kommentarer til de viktigste læresetningene i platonismen. Har litteraturliste og register.

Platon er den mest studerte og antagelig den største filosofen til alle tider. Han ba samtidens athenere å besvare alle de vanskelige og urovekkende spørsmålene som vi i dag kaller "filosofiske", og skrev ned tankene deres i form av livaktige og dramatiske samtaler. Platon skrev om politikk, etikk, matematikk, økonomi, størrelsen på den ideale bystat, og mye annet.

Platon for begynnere begynner med å forklare hvordan filosofer som Sokrates og Pythagoras påvirket Platons tenkning. Boken gir en klar redegjørelse for Platons gåtefulle kunnskapsteori, og forklarer hvordan denne teorien deretter ledet hen til hans provoserende syn på politikk, etikk og individuell frihet.

Forlag Spektrum

• "Filosofi for begynnere" av Richard Osborne
  • "Freud for begynnere" av Richard Appignanesi
  • "Nietzsche for begynnere" av Laurence Gane
  • "Sartre for begynnere" av Philip Thody
  • "Kodens hemmeligheter - en uautorisert veiviser i mysteriene bak Da Vinci-koden" av Daniel Burstein
  • "Wittgenstein for begynnere" av John Heaton
  • "Sokrates' forsvarstale" av Platon
  • "Tenkningens historie 2 - den nyere tid : fra 1600-tallet til vår egen tid" av Anfinn Stigen
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen
  • "Tenkningens historie 1 - oldtiden, middelalderen, nyere tid inntil vitenskapen på 1600-tallet" av Anfinn Stigen