Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 1981
Format Innbundet
ISBN13 9788203104282
EAN 9788203104282
Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek
Språk Bokmål
Sider 143
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne lovtalen harsellerer med det meste i forfatterens samtid, det vil si cirka år 1500. Første del av boka tar for seg dårskapen som et menneskelig fenomen, en tøyelig egenskap som omfatter både overmot og naivitet, uvitenhet og ufornuft, men samtidig utgjør et krydder i livet og en kilde til vennskap og samhold. Her bygger den lærde Erasmus i stor grad på sin lesning av greske og romerske klassikere, men uten at det tynger teksten særlig. Den er tvert om vittig og tilgjengelig, ikke minst fordi satiren rammer fenomener som er like aktuelle i vår egen tid. Særlig skarp er han i omtalen av ulike kategorier akademikere: filologer, filosofer, medisinere, jurister og spesielt teologene. De er personer som påberoper seg visdom, men i realiteten utgjør dårer med høye pretensjoner.
I siste del av boka kaster Erasmus seg over mer grunnleggende teologiske spørsmål og kan dermed ses på som en forløper til Luthers frontalangrep på den katolske kirken i 1517. Paven, kardinalene, men også de plagsomme tiggermunkene får gjennomgå. Han gjør grundig narr av naiv helgendyrkelse og annen overtro som alkymisme. Min utgave fra 1981 er oversatt til gammelmodig riksmål, men flyter likevel lett. Oversetteren har forsynt teksten med en del nyttige opplysninger bak i boka.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketSannheten har en egen makt til å more, hvis den ikke inneholder noe direkte sårende. Men evnen til å uttrykke seg på en slik måte har gudene bare gitt til dårer.
Krig må vel sies å være opphav og kilde til all berømmelig stordåd. Men hva er vel tåpeligere enn -- gud vet av hvilken grunn -- å innlate seg på en slik kappestrid, hvor begge parter alltid lider større tap enn de fordeler de høster? Og på dem som blir slått ihjel, ofrer folk ikke et ord!
Søker du vellyst, vil du finne at pikene, som spiller hovedrollen i komedien, tilhører tåpen av hele sitt hjerte; de avskyr og flykter for den kloke som for en skorpion.
Alle godtar vel det kjente ordtak: «Hvor sannhet kommer til kort, er oppspinn på sin rette plass». Derfor er det også vi lærer barn verset «Å være dum til rette tid er det lureste i verden».
Er det ikke et tegn på gjensidig godvilje når to esler gnir seg mot hinannen? Ja, jeg våger å si at slik smiger er en viktig del av hele den høypriste veltalenhet, en ennå viktigere del av legekunsten, og den betyr alt i diktekunsten -- den er honning og krydder i alt menneskelig samkvem.
Bøkene på denne lista dekker en periode i Vest-Europa på 300 år fra begynnelsen av 1500-tallet til slutten av 1700-tallet. Mye har preg av framveksten av individualisme, rasjonalisme og samfunnskritikk. Forfatterne jeg har lest i det siste driver gjøn med det meste, men pakker gjerne - av forsiktighetshensyn - satiren sin inn i fantasifulle utopier, en tidlig form for science fiction. Men her er også bøker som innvarsler et mer humant, tolerant syn på tilværelsen. Forfatterne på 1700-tallet legger gjerne vekt på betydningen av et fantasi- og følelelsliv som ikke lar seg innordne strenge rasjonalitetspåbud. Med andre ord begynnelsen på romantikken.
Nederst på lista finnes en rekke faktabøker som jeg synes har vært nyttige for å se forfatterne og deres bøker i sammenheng med tiden de er skrevet i. Her får du også forklaringen på at det er temmelig tynt med med nordiske forfattere på leselisten min. Holberg og Wessel kommer kanskje med ved et seinere høve. (Skrevet 14.7.2019, redigert 18.2.2023).
Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.