Den tidligere krimjournalisten Michael Connelly pangdebuterte i 1992 med The Black Echo. Boka solgte bra, men enda viktigere for en debutant; den ble godt mottatt av kritikerne. Som om det ikke var nok, vant boka den høythengende Edgar-prisen. Den årlige prisen deles ut av organisasjonen The Mystery Writers of America. Men forfatteren ble for alvorlig kjent da president Clinton ble avbildet mens han kom ut av en bokhandler med en av Connellys bøker.
Siden da har Connellys stjerne steget hos både kritikerne og publikum. Hans bøker om vietnamveteranen, jazzelskeren og etterforskeren Hieronymus"Harry" Bosch (oppkalt etter en Nederlandsk maler) har solgt i millioner, vunnet enda flere priser og blitt oversatt til nesten førti språk. På slutten av nittitallet og midten av totusentallet har Connelly også etablert to andre karakterer over flere bøker; reporteren Jack McEvoy og forsvarsadvokaten Mickey Haller. En av bøkene med Haller ble i 2011 adaptert til flott en film med Matthew McConaughey i hovedrollen som Mickey Haller.
Merkelig nok har ikke noen av Harry Bosch-bøkene blitt til film. Det har ikke vært mangel på interesse. Allerede i 1994 kjøpte filmselskapet Paramount rettighetene til to av bøkene fra Connelly. Dessverre havnet bøkene i det som i filmbyen er kjent som "development Hell". Paramount avviste mer enn ti adapsjoner, og etter nesten tjue år kjøpte Connelly tilbake rettighetene for 3 millioner dollar.
"Knokkelbyen" er den åttende boka i serien om Bosch. Det er like etter nyttår 2002. Harry Bosch er på et åsted for et selvmord når han får beskjed om å kjøre til Laurel Canyon, et nabolag på Hollywood Hills i Los Angels. En av beboerne i nabolaget, en pensjonert lege, har ringt til politiet for å informere om at hunden hans har kommet tilbake fra skogen med et bein. Han insisterer på at det er overarmsbeinet til et barn.
Bosch er først skeptisk. Men etter en tur i skogen, finner han skjelett i en forstyrret grav. Ikke lenge etter konkluderer åstedsgranskerne med at levningene tilhører et barn på tolv-tretten år, og at det har ligget begravet mellom tjue-og-tjuefem år.
Hierarkiet over Bosch og Bosch selv er klar over sakens sensitive natur. Samtidig er alle enige om de begrensede midlene etaten har til å kaste bort masse ressurser på en så gammel og håpløs sak. Uten å si det tydelig, blir Bosch fortalt at han har kort tid til å jobbe med saken, før han og partneren Jerry overføres til mer presserende og ferske saker.
Snart kommer Bosch på sporet av et monster. Men han må betale en dyr pris for å finne sannheten.
"Knokkelbyen" er en god krim. Dessverre ble jeg ikke like imponert over den som jeg har med andre Connelly-bøker. Ikke er bare løsningen enkel, men her og der er det hendelser som fikk meg til å legge på skakk og mumle "virkelig?". De var ikke fullstendig utroverdige, men det er grep som Connelly har holdt seg for god til frem til "Knokkelbyen". Hadde det vært James Patterson, ville jeg forventet noe sånt, men Connelly er minst et hakk mer nøktern enn Patterson.
Slutten er med andre ord skuffende, men veien frem til målet er spennende og interessant nok. Samtidig er det greit å understreke at en skuffende Connelly er bedre enn fulltrefferen til mange krimforfattere.
Så er det sagt.
Tittel: Knokkelbyen
Utgitt: 2003
Forlag: Gyldendal
Sider: 310
Terningkast: 3