Caesar

av (forfatter) og Christian Rugstad (gjendikter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Gaius Julius Caesar regnes som en av historiens dyktigste generaler. Blant hans meritter var erobringen av Gallia, Germania og Britannia. Han var også en politiker og statsmann, som greide å sikre seg all makt og å bli enehersker i den romerske republikken, uten at han noen gang utnevnte seg til konge. Han hadde forhold til mange romerske adelskvinner, men er mest kjent for sitt stormfulle forhold til den egyptiske dronning Kleopatra. Hans adoptivsønn Octavian ble senere Romas første keiser, og selv om slektslinjen døde ut med keiser Nero i år 68, har Caesar blitt så sterkt forbundet med makt at selve ordet "keiser" er avledet av hans navn. Forfatteren beskriver i denne boken Caesars liv og det samfunnet han levde i. Boken er delt inn i tre deler: Veien til konsulembetet. 100-59 f.Kr., Prokonsul 58-50 f.Kr., og Borgerkrig og enevelde. 49-44 f.Kr. Med kart, kronologi, ordforklaringer og liste over forkortelser. Har litteraturliste og register.

Fantastisk biografi om Romerrikets største hærfører og en av verdenshistoriens mest fascinerende skikkelser. Fortellingen om Gaius Julius Caesars liv (100.;44 f.Kr.) er fylt med drama og maktkamp. Hans talent som militær leder var blendende. Gjennom en serie spektakulære seire erobret han Gallia, Germania og Brittania. Som politiker var han nådeløs, ambisiøs og en mester i intrigespillet i det romerske senatet. Han forførte uttallige gifte adelskvinner, men mest kjent er hans stormfulle kjærlighetsforhold til den legendariske Kleopatra. På høyden av sin makt var Caesar en av verdens rikeste menn og kontrollerte hele romerrepublikken alene .; i praksis som keiser over mesteparten av den kjente verden. Han døde som han levde og ble selv et offer for den blodige kampen om herredømmet i verdenshistoriens mektigste rike. Caesar er en monumental biografi om antikkens store leder for alle historieinteresserte lesere.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205362765