Bruddlinjer

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Pax 2008 Innbundet

Romanen handler om en familie gjennom fire generasjoner, og starter i dagens USA. Senere beveger handlingen seg tilbake i tid, fra Canada og Israel til Tyskland under andre verdenskrig. Fortellerstemmen ligger hos de fire seksåringene Sol, Randall, Sadie og Kristina, som alle er med på å avsløre familiens hemmeligheter. Romanen viser hvordan historiske hendelser og personlige erfaringer forplanter seg fra én generasjon til den neste og endres underveis.

Bruddlinjer er en historie om en familie gjennom fire generasjoner. Den starter i dagens USA og beveger seg bakover i tid, via Canada og Israel, til Tyskland under andre verdenskrig. I hver av romanens fire deler er det et barn på seks år som forteller. Gradvis kommer familiens hemmeligheter for en dag. Vi møter først Sol, en liten bortskjemt gutt i California i 2004. Han elsker president Bush og fascineres av krigsbilder fra Irak. I 1982 er hans far Randall gutten som må forholde seg til foreldrenes temperamentsfulle diskusjoner om jødisk historie og identitet, mens bestemoren Sadie i 1962 er jenta som bor hos strenge besteforeldre og lengter etter moren, som lever et heftig liv som kunstner og bohem. I bokas siste del er vi i Tyskland i 1944-45. Kristina er her det lille barnet på seks år, som på nært hold opplever sammenbruddet av den tyske idealfamilien og Hitlers Lebenborns-prosjekt.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted USA Israel Tyskland Canada

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

Her er bøker i min bokhylle som ennå ikke er lest. Hvilken bok synes du er best?

• "Dagbøker i stein" av Carol Shields
  • "Det rene landet" av Alan Spence