Boksmuglerne

av (forfatter), Marco Guadalupi (illustratør) og Sunniva Aanonsen Sandsgaard (oversetter).

HarperCollins 2022 Innbundet

Milo bor på Den polysallabiske ekspressen, et magisk tog som bruker fantasiens kraft til å reise gjennom både Historie og den virkelige verden. Toget tilhører onkelens hans, Horatio, som jobber som boksmugler av sjeldne bøker

Da Horatio tar på seg et nytt, farlig oppdrag, trenger han Tilly Blads hjelp. Tilly skylder ham nemlig en tjeneste. Men noen har sendt et forgiftet eksemplar av «Trollmannen fra Oz» som gave til bestefaren til Tilly, noe som får både ham og Horatio til å falle i dyp søvn. Tilly og Milo må kjempe en kamp mot klokken for å redde dem - og finne ut hva som egentlig foregår. De havner i Smaragdbyen og i Venezia i jakten på den mystiske Alkemisten, en mann som truer selve fantasien.

Anna James er forfatter og journalist, og hun jobbet som skolebibliotekar før hun ble ansatt som redaktør i The Bookseller. I dag skriver hun fast for en rekke magasinerog aviser, og hun er aktiv som bokbader på forskellige bokarrangement og litteraturfestivaler rundt om i Storbritannia.
Hun bor i en leilighet i London som er stappfull av bøker.

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2022

Serie Den magiske bokhandelen (4)

Genre Fantasy

«Koseklut-karakterene våre», hvisket hun forundret for seg selv. Hun var gjennomsyret av bokmagi, og den var vakker. Hun kjente alle fortellingene som hun var bygd opp av, og alle fortellingene som hun selv hadde satt spor i. Protokollen hennes var kanskje et konkret bevis på livet hennes som leser, men når hun trengte det, hadde hun alt i hjertet og i sinnet - hele tiden. Og aller innerst hadde hun Anne fra Bjørkely, akkurat som Milo hadde Jernbanebarna. Anne dukket alltid opp når hun trengte det mest, og Tilly følte seg plutselig full av pågangsmot, slik hun alltid gjorde sammen med Anne Shirley. Det var på tide å redde Alessia og komme seg frem til Polly.

«Det er derfor all lesing er magisk på en måte. Bestefar ...» Hun ble stille, og Milo hørte et lite hikst for hun fortsatte. «Bestefar pleier å si at bøkene vi leser, hjelper oss å velge hvem vi ønsker å være, og at vi alle er formet av karakterene som er viktige for oss.»

«Vet du hvilken annen person jeg skulle ønske vi kunne spørre?»
«Hvem da?» sa Milo.
«Anne Shirley», sa Tilly og smilte. «Du vet hvordan noen har en koseklut eller favorittleke? Anne fra Bjørkely er min koseklut-bok. Jeg har lest den så mange ganger, og den får meg alltid til å føle meg modigere.»
«Min er Jernbanebarna», sa Milo. «Jeg bokvandrer masse i den.» Det overrasket ham at han ikke ble flau over å fortelle det til Tilly. «Jeg tenker alltid på hva Bobbie ville ha gjort nå jeg er redd eller ensom.»
«Anne dukker opp hjemme iblant – i Blad bokhandel», sa Tilly. «Det virker som om hun alltid kommer når jeg trenger henne […]»

• "Tilly og kartmysteriet" av Anna James
  • "Tilly og de bortkomne eventyrene" av Anna James