Blindspor

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Bokvennen 2009 Innbundet

En ung kvinne driver gatelangs i Paris. Jobben hennes er å annonsere avgangs- og ankomsttider; hun er den anonyme stemmen som geleider publikum på rett spor til rett tid. Hun utfører jobben samvittighetsfullt og punktlig, omgitt av menneskemengden, men likevel avsondret fra den. På kafeene, barene, i bakgatene møter hun andre hvileløse og ensomme, menn som søker kontakt. Hun lar seg rive med og lever på grensen av hva hun vet hun bør, hele tiden med tanken på ham i bevisstheten. Tenker han på henne?

En ung kvinne driver gatelangs i Paris; hun forsøker å holde ensomheten på avstand mellom skiftene på gare du nord. Jobben hennes er å annonsere avgangs- og ankomsttider; hun er den anonyme stemmen som geleider publikum på rett spor til rett tid. Hun utfører jobben samvittighetsfullt og punktlig, omgitt av menneskemengden, men likevel avsondret fra den. På kafeene, barene, i bakgatene møter hun andre hvileløse og ensomme, menn som søker kontakt. Vinen gjør henne ør; hun lar seg rive med, tar risiko, lever på grensen av hva hun vet hun bør, hele tiden med tanken på ham i bevisstheten. Hun har tenkt på ham hvert minutt siden de kysset hverandre på en fest. Tenker han på henne? Céline Curiols debutroman tegner et fortettet og sterkt psykologisk portrett av en ensom kvinne i storbyjungelen. Boken er oversatt til en rekke språk og har fått svært godt mottakelse. "Ikke bare er dette den beste debut-romanen jeg har lest på årevis; blant de samtidsromanene jeg kjenner til, er dette rett og slett en av de aller best gjennomførte og mest originale." - Paul Auster Céline Curiol (f. 1975) er fransk forfatter og journalist, bosatt i new york. Debutromanen voix sans issue, som i denne norske utgaven har fått tittelen Blindspor, utkom på forlaget actes sud i 2005. romanen er hittil oversatt til femten språk. Hennes andre roman, permission, utkom på fransk i 2007.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Paris

Det finnes ingen sannheter, bare synsvinkler.

Hun kler av seg, dusjer, kler på seg igjen og går ut. Plattformen i metroen er fulle av passasjerer som tripper av utålmodighet. De er klare til å dytte vekk enhver person som står i veien for dem, og kaster seg over de få ledige setene så snart de automatiske dørene åpnes. Tiden er deres eneste hersker. De skynder seg i alt for å knipe noen flyktige minutter, som om de på den måten fikk en bonus de kunne legge til på slutten av livet.

[..]hun må da for pokker til slutt ta litt mer del i samtalen. De har det så travelt med å vite i hvilken bås de skal plassere henne.

Hun skrur på fjernsynet, men istedet for å gjøre henne sløv, får TV-programmene henne til å føle seg enda mer uvel. De todimensjonale skapningene som gestikulerer på skjermen likner patetiske sprellemenn som sammenfatter livet i en rekke standardiserte uttrykk og bevegelser.

Hun velger et ark gavepapir med fargeglade linjer på grå bakgrunn. Arket er glatt og blankt. Ekspeditøren ruller det sammen og setter en strikk rundt. Da hun går ut, nøler hun litt med hvordan hun skal holde det. Hun forestiller seg at det dreier seg om et sverd eller en stokk eller en tryllestav. Til slutt tar hun det under armen. For det er naturligvis en baguette hun bærer med seg.

• "Samlede dikt 2" av Emily Dickinson
  • "Samlede dikt 1" av Emily Dickinson