Tapte illusjoner

av (forfatter) og Birger Huse (oversetter).

Aschehoug 2000 Innbundet

David blir presset av faren til å overta et gammeldags trykkeri i provinsen. Til tross for dårlig økonomi, tilbyr David sin gamle skolekamerat Lucien hjelp i en presset situasjon. Lucien har imidlertid ambisjoner som dikter og rømmer til Paris med Louise. Etter hvert slår hun hånden av Lucien, men han blir i Paris og prøver seg som journalist. Han er en svak sjel og møtet med storbyens fristelser får fatale konsekvenser. Boka er en dobbelt utviklingsroman om en som går til grunne og en som bevaret sitt jeg intakt.

Honoré de Balzac (1799-1850) er en av 1800-tallets store forfattere. 30 år gammel begynte han å skrive på sitt store litterære prosjekt Den menneskelige komedie. Blant Balzacs betydeligste romaner kan nevnes La peau de chagrin, Eugénie Grandet, Le père Goriot Illusions perdues, Les chouans, samt en samling erotiske noveller, Contes drôlatiques. Tapte illusjoner er en dobbel utviklingsroman om en som går til grunne, suget ned i den mondene verdens lokkende, men farlige malstrøm, og en annen som bevarer sitt jeg intakt, tross store prøvelser og skuffelser. Skildringen av det parisiske forfatter- og journalistmiljøet, som Balzac selv hørt hjemme i, er preget av både nådeløs ironi og humor. Tapte illusjoner er et av de mest leste av Balzacs verk.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203204982

EAN 9788203204982

Serie Maxi-klassiker

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike

Denne franske 1800-tallsromanen er egentlig tre bøker samlet til én. Nå har jeg gjort meg ferdig med de to første (vel 400 tettskrevne sider til sammen) og tar en pause før jeg tar for meg siste del. Historien om den ærgjerrige poeten Luciens raske opptur og fall utgjør den sentrale historien, men Balzacs ærend er langt bredere. Han vil fortelle om en periode på 1820-tallet som i likhet med vår egen tid kombinerte konservative strømninger med radikale endringer i medier og kulturliv. Selv om hovedpersonens omtumlede tilværelse er spennende å følge, blir det Balzacs bitende angrep på pengenes makt over pressen og kulturlivet ellers som står igjen som det viktigste budskapet. Her får tabloid-pressen gjennomgå før begrepet ble oppfunnet. Å være journalist er det samme som å være kritiker, men hva man skriver er avhengig av hvem som betaler. Forfatteren smører tjukt på, men vi får likevel et godt bilde av livet i avisredaksjonene, forlagene og bak scenen på de mange teatrene i Paris. Opportunismen farger også politikken - om man regner seg som liberaler eller rojalist.
Oversettelsen til Birger Huse flyter bra, og boka er forsynt med nyttige fotnoter. Derimot er det helt umulig å følge med i de mange økonomiske resonnementer der det jongleres med minst fire betegnelser på franske myntenheter. Men etterordet til Hans Kolstad er til god hjelp for å forstå sammenhengen.

Lite vett og mye makt er det som nesten alltid har styrt verden.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo