Blindgjengere

Gyldendal 2019 Innbundet

Enkeltskjebner i verdenskrigens kaos.

Sommeren 1940 blir den tyske soldaten Sepp stasjonert i et lite, norsk bygdesamfunn. Her treffer han Marit, de forelsker seg, hun blir gravid. For at Sepp og Marit skal få gifte seg i en tid hvor det er forbudt for tyske soldater å inngå ekteskap med lokale kvinner, må Sepp krysse moralske grenser. Handlingene han utfører skal få store konsekvenser for Marits familie. Selv blir hun sendt til Erfurt i Tyskland for å bo med Sepps familie, og der blir hun en av dem som bittert får erfare det totale tyske krigsnederlaget: nådeløs bombing, amerikansk innmarsj og russisk brutalitet. Om Sepps skjebne på fronten i øst vet hun ingenting.
Verdenskrigens enorme katastrofer rommer et utall enkeltskjebner, mennesker som får sine livsløp brutalt omkastet, som må gjøre fatale valg som får følger for dem selv og andre. Blindgjengere er fortellingen om noen av dem.

ISBN13 9788205531444

EAN 9788205531444