Bedre pappa enn sin far

Kagge 2010 Innbundet

I boken forteller forfatteren om sitt forhold til sin sønn og sin egen far. Det er store følelsesmessige og kulturelle konflikter som preger forfatterens liv, både overfor faren og overfor sønnen. Forfatteren slites mellom to verdener. Og i løpet av fortellingen blir han tvunget til å møte seg selv og sin fortid - og til å velge sin vei.

"Christian er i ferd med å lukke døren bak seg. Det er nå eller aldri. - Christian, du må spise opp middagen din, og spis resten av brokkolien...vær så snill. - Nei, pappa, vennene mine venter på meg, og snart begynner barne-tv, så jeg må skynde meg å gå. Du kan godt få brokkoli; jeg vet du synes brokkoli er veldig godt." Hva vil det si å være en god pappa - og en bedre pappa enn sin egen far? De fleste gutter og menn har et komplisert forhold til sin egen far. Spenningen mellom Pellegrino og faren danner et viktig bakteppe for historien. Det er store følelsesmessige og kulturelle konflikter som preger Pellegrino Riccardis liv, både overfor faren og overfor sønnen. Pellegrino slites mellom to verdener. I løpet av fortellingen blir han tvunget til å møte seg selv og sin fortid - og til å velge sin vei. En grenseløst ærlig og oppriktig bok, fylt av kjærlighet og såre følelser, om å se seg selv som mann og far.

Forlag Kagge

Omtalt person Pellegrino Riccardi

En fantastisk, åpen og ærlig bok om forfatterens egen opplevelse av hvordan det er å være en italiensk far, oppvokst i England, for en halvt norsk sønn. Underveis trekker han mange paraleller til sin egen oppvekst og sine egne opplevelser som barn i en Italiensk familie i England på 70 og 80-tallet.

I tillegg til å være en bok som reflekterer over barneoppdragelse i Italia, England og Norge, er det også en bok om kulturforskjeller, og hvordan dem dukker opp i dagens samfunn. Absolutt noe som anbefales å lese! Satt flere ganger med tårer i øyenkroken.

Jeg kjøpte boka fordi jeg var på et foredrag av Pellegrino Riccardi, og det var utrolig morsomt, innsiktsfullt og ga mange gode Aha opplevelser. Foredraget hadde kulturforskjeller som utgangspunkt. Jeg trodde derfor at boken skulle handle om kulturforskjeller, men etter min mening er det en oppvekstroman, på samme måte som Wassmo, Knausgård, Linderborg med flere. Den boken jeg lettes kan relatere til er: Frank McCourt sin "Engelen på 7 trinn", selv om fokuset på denne boken ligger i hvordan forfatteren opplever seg selv sammen med sønnen og hans oppveksthistorie belyser disse tingene heller enn å være hovedhistorien. Anbefales!

Mitt inntrykk etter å ha jobbet i en del år i Norge, er at det er ok å være dyktig, bare du ikke er for dyktig. Det er også lov å være ambisiøs, bare du ikke er altfor ambisiøs. Janteloven i sin mildeste form kommer til uttrykk som taktfull beskjedenhet. Men i sin mest ondskapsfulle form kveler den individet og dømmer deg til et liv som en gjennomsnittlig anonymitet.

• "Raushetens tid - fra misunnelse til beundring" av Kathrine Aspaas
  • "Mysteriet mamma" av Trude Lorentzen