Bare Alberte

Gyldendal 2002 Innbundet

Dette er den siste romanen i Alberte-trilogien, og vi møter Alberte som gift kvinne og mor, i Bretagne, i Paris og i Norge. Som en rød tråd gjennom heile boka går Albertes streben for å fullføre sitt kunstnerprosjekt. Samtidig er dette en kjærlighetsroman, der konflikten mellom morsrollen, kjærligheten og Albertes selvrealisering står sentralt.

Tredje bind i Alberte-trilogien.Nå i ny, språklig bearbeidet utgave. I den siste romanen i Alberte-trilogien er Alberte mor til en fem år gammel gutt, og befinner seg omgitt av venner i et sommerhus i Bretagne. Det som skulle være et idyllisk ferieopphold, utvikler seg i løpet av kort tid til et lavmælt og følelsesladet kammerspill. Det historiske bakteppet for romanhandlingen er mellomkrigstidens Frankrike, der de antityske strømningene var sterke. Dette kommer også til uttrykk gjennom romanpersonene, noe som førte til at til sammen fire boksider i Bare Alberte ble sensurert bort da trilogien skulle utgis samlet i 1941. Nå er disse sekvensene tilgjengelige for første gang siden førsteutgaven.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205300248

EAN 9788205300248

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Norge Frankrike

Ømhet! Ingenting behøver vi som det. Vi lever av det. Menns ømhet, barns ømhet. Arbeid er vel og bra, det er nødvendig som mat og drikke, jeg ønsker jeg hadde et ordentlig arbeid. Men nok er det ikke. Kom ikke og si at det er nok. Meget ømhet behøver vi, meget mer enn mennene. Hvordan skulle vi ellers våge å innlate oss på alt det vanskelige? Sånn har naturen innrettet det for å få viljen sin. Får vi bare ømhet, kan vi visst holde ut med hva som helst. Men det fatter aldri de toskene ---

Sin ensomhet har hun kjent, sin vilje til å leve, blindt begjær også, spill i blod og nerver, i gang og åndedrett, hengivenhet, takknemlighet, pliktfølelse, samforstand, men aldri før denne betingelsesløse lengselen efter en annen, som var hun selv bare en halvpart, løs og forvillet i verden.

Hva skal hun gjøre med denne plutselige tre-timers frihet? Frihet er noe hun står håndfallen med og ikke forstår seg på. Hun hadde masser engang. Den rant bort mellom fingrene på henne, mens hun drev omkring og beså seg i tilværelsen, var publikum. Da det omsider demret for henne, at nå hadde hun besett seg nok, nå øynet hun sammenheng, hadde et og annet å si om livet, tok livet henne i nakkeskinnet og slipper henne ikke igjen. Som for grundig å slå fast at for sent er for sent.

Straks samtalen fjerner seg fra det rent dagligdagse, kommer svimmelhet over henne, samme svimmelheten som har ligget parat i henne hele livet, så snart noen kom nær ting hun bar skjult i sinnet.

Forundret blir hun sittende og følge sin egen tanketråd. Tilværelsen, som var en snever, liten plett, vider seg. En ser det er rommelig utenfor innhegningen, skremmende rommelig, så det tar pusten fra en. Kaldt. Men åpent og fritt til alle kanter for den som har mot og krefter, noe å fare med. Alt er mulig, bare en våger og er sterk ---

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo

• "Cora Sandel - en biografi" av Janneken Øverland
  • "Kastanjealleen" av Dea Trier Mørch
  • "Samlede noveller" av Alexander Lange Kielland
  • "Vi pynter oss med horn" av Aksel Sandemose
  • "Verden forsvinner - roman" av Liv Køltzow
  • "Kvinnen og den svarte fuglen" av Nini Roll Anker
  • "Vida" av Marge Piercy