Bård og Atles gode råd om absolutt alt

av (forfatter), Bård Tufte Johansen (forfatter), Atle Antonsen (forfatter) og Morten Borgestad (foto).

Eget forlag 2020 Innbundet

Jo mer man gjør noe, desto flinkere blir man. Og ettersom ingen gir flere råd enn menn i 50-årene, sier det seg selv at vi også er de ALLER beste på å gi råd.

I boka vår finner du rådene du har trengt, men aldri fått: Råd om alt fra fordeling av husarbeid til hvordan man enklest bærer Per Heimly. Og råd om smalltalk, tuting, skifting av dynetrekk og valg av partner. Og hvordan man gjør sidemannen på bussen oppmerksom på at man skal av på neste uten å si et ord. For bare å nevne noe.

Men! I tillegg til å få gode råd om absolutt alt, får du også vite absolutt alt om gode råd: Hvorfor råd oppstår, hvordan man serverer gode råd - og hvordan man avfeier de dårlige.

Dessuten bjuder vi på personlige historier og gir råd basert på egne feiltrinn, så du slipper å gjenta våre tabber. Sånn sett kan du gjerne se på dette som en jukselapp fra livets harde skole.

Kort sagt: Livet ditt kommer til å gå på skinner etter at du har lest denne boka. (Om du skulle vinne en nobelpris, hadde det vært hyggelig å bli nevnt i talen.)

Forlag Eget forlag

Utgivelsesår 2020

Genre Humor

Jeg fikk denne til jul av dattera mi. Det kan bety
a) at hun synes jeg er på feil kurs og bør følge rådene i denne boka
b) at hun ville trøste meg med at det faktisk finnes større besserwissere enn meg i verden
c) at hun savner klare formaninger og vil ha flere råd av meg, og ga meg denne som inspirasjon

Jeg har konkludert med c), og lover å gi mange flere råd framover. Jeg er jo tross alt på full fart inn i livets gullalder når det gjelder å fortelle andre hvor skapet skal stå, ifølge forfatterne.

Det er lett å kjenne igjen Atle Antonsen og Bård Tufte Johansens stemmer i denne boka. Det er morsomt og det sparker i mange retninger. Jeg leste den fra start til mål, men den har absolutt et langt liv foran seg som litterær smågodtpose: Jeg kommer til å ta den ned, lese en dobbeltside og fnise, og gjenta dette x antall ganger i årene framover.

• "144 ting du ikke trenger å vite om pop-musikk" av Atle Nielsen
  • "Nomino - historia om norske stadnavn" av Gøril Grov Sørdal
  • "Norske standarder - en endelig avslutning på meningsløse diskusjoner" av Martin Aas
  • "Ny hylle på Prix - og enda flere lokale nyheter" av Atle Antonsen
  • "101 ord du trodde du kunne" av Atle Antonsen